Üdvözöl a(z) Magyar Ford Focus Klub
Címlap  ·  Saját beállítások  ·  Letöltések  ·  Fórum 2017.12.15. 05:23:06 

  Főmenü
 Hírek, cikkek :
 Címlap
 Régebbi cikkek, írások
 Keresés

 Tagok :
 Új tagoknak
 Klubtagoknak (zártkörű)
 Tagok listája
 Saját beállítások
 Üzenetek

 Közösség :
 Fórum
 Észrevétel küldése
 Hasznos linkek
 Fotóalbum
 Online bolt
 Apróhirdetés
 Letöltések
 Rendszámkereső
 Userbar generátor

 Adatok :
 Klubtérkép
 Top 10

  Hirdetés

  Felhasználók
Üdvözlet, Vendég
Felhasználónév
Jelszó
(Regisztráció)
Felhasználók:
Legutóbbi: bailaszlo
Mai: 0
Tegnapi: 1
Összesen: 23560
Látogatók:
Vendégek: 217
Tagok: 2
Összesen: 219

Jelen lévő tagok:
01: zagergo
02: Attesz27


  Ismeretek a gumiabroncsokról
Írta: Flex
Hifi sberenyi küldte "

Jelentos mértékben befolyásolja a tapadási tényezo értékét a gumiabroncs mintázata. A mintázat alakja az útviszonyokhoz és az üzemeltetési körülményekhez alkalmazkodik. A leggyakrabban használt országúti gumimintázatra a hosszanti esovíz elvezeto barázdák jellemzoek.



A terepjáró mintázat jellemzoje a magas, kiemelkedo keresztbordák. Kemény felületu úton használva erosen kopnak.

Különleges mintázatot akkor alkalmaznak, ha az üzemeltetési körülmények vegyesek, hossz- és keresztirányú bordák egyaránt jellemzik. Az M + S mintázat hossz- és keresztirányban erosen tagolt, hó- és sárköpenynek is nevezik. Száraz, szilárd burkolatú úton nagyobb kopás jellemzi.

A mezogazdaságban alkalmazott mintázat rendszerint kiemelkedo, ferde irányú bordázatú és a hajtott kerekekre szerelik. Az elso, kormányzott kerekeken a hosszirányú csatornájú és bordázatú (az oldalerok felvétele szempontjából célszeru) gumiabroncs alkalmazása a kedvezo.

A gumiabroncs szilárdságát a gumirétegek közé épített muszál és acél szövetváz biztosítja. A szövetváz elhelyezkedésétol függoen megkülönböztetünk diagonál és radiál gumiabroncsot. Az utóbbi években a korszerubb radiál abroncsok – nagyobb gördülési zajszintjük ellenére – kiszorították a diagonál abroncsokat.

A radiál gumiabroncs merevségét adó szövetváz az abroncs oldalfalaiban csak sugárirányban, radiálisan elhelyezkedo kordszálakat tartalmaz. Egymást keresztezo kordszálak csak a futófelület alatti övben vannak, az oldalfal szövetrétegei felett. Az így kialakított merev öv a futófelület és az útburkolat között kituno útkapcsolatot biztosít.

A gumiabroncsokat készítik tömlos és tömlo nélküli kivitelben. Ez utóbbiak természetesen szerelhetok tömlovel is, de a tömlos abroncs nem használható ún. belso gumi nélkül.

A gumiabroncs méretének jellemzésére a profilszélességet és a tárcsaátmérot adják meg leggyakrabban.

22. ábra A gumiabroncs méretei

A gumiabroncs jellemzo méretei a 22. ábrán láthatók, ahol

b a profilszélesség,
D a köpeny külso átméroje,
d a peremátméro.

A leggyakoribb jelölésmódok:

b hüvelykben, d hüvelykben, pl. 6,40-13,
b mm-ben, d hüvelykben, pl. 165-13,
D hüvelykben, b hüvelykben, pl. 16 x 4,12.

A gumiabroncsra jellemzo még a profil alakja, amit a h profilmagasság és a b profilszélesség viszonyával jellemeznek. Napjainkban a gumiabroncsok fejlodése az egyre kisebb h/b arányok felé mutat.

A legújabban használt jelölésmód tartalmazza a profilmagasság és a profilszélesség arányát is, pl. 175/65 R 14 azt jelenti, hogy a 14 hüvelyk peremátméroju, 175 mm profilszélességu gumiabroncs profilmagassága 0.65x175 mm.

Az út minoségének és állapotának hatása a tapadási tényezore:

A j tényezo út minoségétol és állapotától függo átlagos értékeit N/N-ban az 3. táblázat tartalmazza.

3. táblázat A tapadási tényezo átlagos értékei

Útfelület

Tapadási tényezo (N/N)

 

Száraz

nedves

érdesített aszfalt-beton

0,95

0,9

beton

0,5 – 0,8

0,35 – 0,45

aszfalt

0,5 – 0,8

0,35 – 0,45

szennyezett aszfalt

0,2 – 0,3

homok

0,5 – 0,8

0,5 – 0,65

kötött talaj

0,4 – 0,6

letaposott hó

0,15 – 0,25

sima jég

0,1 – 0,15

A gumiabroncs és az útfelület közé különféle szennyezodések kerülhetnek. Ezek egy része durva szennyezodés, amit mezogazdasági jármuvek hordanak az útra, vagy építoanyagot szállító jármuvek hullatnak el.

Az úton gyakori még a por, valamint az olyan porszeru anyag, ami részben az útburkolat, részben a gumiabroncsok kopásterméke. Ez kevés vízzel elkeveredve az útburkolaton nagyon csúszós kenoanyag-réteget alkot.

Különösen veszélyes a helyzet hosszabb szárazság után az eso kezdetén, vagy suru köd alkalmával, amikor az útfelület még nem annyira nedves, hogy tisztára lemosottnak lenne tekintheto. A tapadási viszonyok további romlását idézhetik elo az útburkolaton lévo olajcsöpögések, zsírmaradványok.

Az 21. ábra azt szemlélteti, hogy a porral lepett útburkolat tapadási viszonyai milyen jelentosen változhatnak az idojárás hatására. A görbe bal oldali kezdo vízszintes szakasza a száraz úton fennálló tapadási együttható nagyságát jelenti. (Eszerint pl. egy 100 N terhelésu kerék alatt a talajon itt 83 N tapadóero ébred.) Az eso kezdetekor a még kis mennyiségu nedvesség az útfelületen a porral olyan csúszós kenoréteget alkot, melynek hatására a tapadási együttható ugrásszeruen lecsökken, az eredeti értékének a felét sem éri el.

21. ábra A tapadási tényezo változása az idojárás hatására

Ha az eso tovább folytatódik, az elobbi csúszós kenoréteget az esovíz az útburkolatról viszonylag gyorsan lemossa (ennek idotartama az eso intenzitásától függ), s a most már tisztára mosott, de vízzel borított útburkolat a szárazhoz képest ugyan jelentosen lecsökkent értéku, de az elobbi félig-nedves állapothoz viszonyítva már egy megnövekedett nagyságú tapadási együtthatót képvisel.

Ha az eso eláll, az útburkolat lassú száradása alatt a tapadási (súrlódási) együttható értéke fokozatosan növekszik, míg a teljes megszáradás után eléri az eredeti, száraz állapotot jellemzo értéket

"
 
 
  Kapcsolódó linkek
· Cikk keresés: Hifi
· Írta: Flex


A legolvasottabb cikk ebben a rovatban: Hifi:
16 cm-es komponens szett beépítése


  Cikk értékelése
Átlagolt érték: 4.25
Szavazat: 12


Értékeld ezt a cikket:

Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz


  Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat

Kapcsolódó rovatok

Hifi

"Ismeretek a gumiabroncsokról" | Belépés/Regisztráció | 7 Megjegyzés | Vita keresése
Minden megjegyzés a szerzők tulajdona. A megjegyzések tartalmáért felelősséget nem vállalunk.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj!

Re: Ismeretek a gumiabroncsokról (Értékelés: 1)
Szerző: style (stilesz@freemail.hu) Dátum: 2004. szeptember 09. csütörtök, 15:32
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
Köszönjük szépen sberenyi!, egyes dolgokat tudtam, de sok új dolgot is megtudtam a cikkből, ami eddig homályos volt



Re: Ismeretek a gumiabroncsokról (Értékelés: 1)
Szerző: percy Dátum: 2004. szeptember 09. csütörtök, 15:54
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése) http://www.percy.hu/index5.html
Már csak azt nem értem, miért a HiFi-be került ez a valóban átfogó leírás.... :-)) Köszi Sberényi kollega! :-)



Re: Ismeretek a gumiabroncsokról (Értékelés: 1)
Szerző: szunyog Dátum: 2007. október 12. péntek, 16:50
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése) http://www.metropol.hu
hali. a cikk tetszik, okossag onmagaban is, de lehetne vhogy potolni az idokozben elveszett kepeket? tok jo lenne...



Oldalkészítés: 0.08 másodperc