Üdvözöl a(z) Magyar Ford Focus Klub
Címlap  ·  Saját beállítások  ·  Letöltések  ·  Fórum 2017.09.20. 05:56:49 

  Főmenü
 Hírek, cikkek :
 Címlap
 Régebbi cikkek, írások
 Keresés

 Tagok :
 Új tagoknak
 Klubtagoknak (zártkörű)
 Tagok listája
 Saját beállítások
 Üzenetek

 Közösség :
 Fórum
 Észrevétel küldése
 Hasznos linkek
 Fotóalbum
 Online bolt
 Apróhirdetés
 Letöltések
 Rendszámkereső
 Userbar generátor
 Alkatrészkereső

 Adatok :
 Klubtérkép
 Top 10

  Hirdetés

  Felhasználók
Üdvözlet, Vendég
Felhasználónév
Jelszó
(Regisztráció)
Felhasználók:
Legutóbbi: pongikari
Mai: 1
Tegnapi: 1
Összesen: 23306
Látogatók:
Vendégek: 200
Tagok: 4
Összesen: 204

Jelen lévő tagok:
01: ljocco
02: flint78
03: Attesz27
04: Attila64


  Védelem az autóban 2. rész
Írta: Flex
Hifi Szerencsére nem vagyok gyakorlott autótolvaj, így pórul járt ismeroseim és autentikusnak nevezett fórumok információira hivatkozhatom akkor, amikor megpróbálom elképzelni, vajon mi jár az autótolvaj eszében, amikor megpróbálja ellopni autónkat, vagy kifosztani a belsejét. Abban biztos vagyok, hogy egyre inkább fel vannak ok készülve arra, hogy az autóban védelem található, a mi dolgunk pedig az hogy a szokásosnál is nagyobb meglepetést okozzunk. Most az elektronikus védelemrol lesz szó.

Az elektronikus védelem leginkább a professzionális technikával rendelkezo tolvajok ellen segíthet, hiszen aki egy fél téglával készül betörni az üveget, hogy kirángassa a fejegységet, az ellen a legjobb riasztó sem segít, mire ocsúdunk, már árkon-bokron keresztül jár a cuccal. Aki viszont magát az autót lopja el, annak kicsivel több idore van szüksége. Ha szerencsénk van, akkor ez a kicsi számára elég soknak is tunik majd.

Ketté kell választani az elektronikus védelmeket: az egyik részük akadályozza az autó ellopását, a másik pedig figyelmeztet a lopás tényére.
Ez utóbbival kezdjük, annak is régóta használt tagjával, az autóriasztóval. Manapság már kissé elavult elnevezés ez, hiszen a riasztó a riasztáson kívül rengeteg más dolgot is végez.

A riasztó elsodleges feladata, hogy a tolvaj behatolását jelezze. Ehhez különbözo szektorokban végez figyelést, különféle eszközökkel, melyeket gyárilag vagy egyedileg szerelhetünk fel. Ilyen eszköz például a központi zár figyelése, az ajtónyitás figyelése, vagy ultrahangos térvédelem esetén a belso mozgás figyelése. Kiegészíto kapcsolók is csatlakoztathatók a riasztók bemeneteire, mint például motortérnyitás-figyelo, vagy emelésérzékelo, mely az autó kétirányú dolését képes érzékelni. Ezek a modulok esemény bekövetkezése esetén jelt adnak a riasztónak, mely elore programozott módon reagál erre.
Leggyakrabban szirénát használnak a riasztás jelzésére, mely hangos szirénázással adja tudtunkra vagy az utca tudtára, hogy valami gáz van. A szirénát több helyre szerelhetjük, általában a motortérbe szokták, mostanában pedig egyre gyakrabban fordul elo utastéri sziréna, hogy a tolvaj a halláskárosodást elkerülve minél elobb távozzon az utastérbol. A szirénákat gyors megtalálásuk esetén hamar el lehet némítani PUR habbal, ez ellen már kaphatóak ilyen módon nem hatástalanítható szirénák. Az utastéri sziréna ebbol a szempontból még jobb, hiszen a muszerfalat ki kell bontani ahhoz hogy elnémíthassák. Ha a tolvaj megszünteti az áramellátást (leveszi az akkumulátor saruit), a sziréna elhallgat, ez ellen kapható saját akkumulátorral rendelkezo sziréna, mely csak szól és szól.....

A riasztó, mint láthatjuk, képes hanggal jelezni az esemény bekövetkeztét, de ez nem biztos hogy megfelelo akkor, ha éppen a moziban vagy tárgyaláson ülünk, távol az autótól. Természetesen erre is van megoldás, ez a pager. A pager egy adóból és egy vevobol áll. Az adó a riasztóhoz van kapcsolva, annak riasztás és egyéb funkcióit figyeli, a vevo pedig mindig nálunk van. Ez utóbbi egy riasztó távirányítójához hasonló, 10 centis hajlékony antennával ellátott szerkezet. A pager elonye, hogy ha nincs esemény, nincs kommunikáció, így a tolvaj elméletileg nem tudja kideríteni, hogy van-e pager az autóban. A pager normál állapotban ajtónyitáskor és záráskor jelez, valamint képes riasztáskor riasztási jelet küldeni. Hatótávolsága több száz méter, még vasbeton körülmények között is.
Hasonló jelzésre alkalmas a riasztóhoz kapcsolt GSM telefon, mely ugyanezeket a funkciókat tudja mobiltelefon alapon. Elonye, hogy megfelelo modulok beépítése esetén nem csak jelezni tud, hanem magunk is tudjuk speciális SMS-ekkel vezérelni az autót. Hátránya hogy sokak szerint gátolható a kommunikáció, és a folyamatos GSM kapcsolat miatt lehallgatható és még a lopás elott fel tudnak készülni rá.

A jelzo eszközök után térjünk rá az indításgátló eszközökre. Ezeket általában immobilizernek hívjuk, persze sokban különbözik egymástól egy gyári immobilizer és egy egyszeru kapcsoló. Funkciójuk közös: az elektronikus kommunmikáció megszakításával akadályozzák az autó elindítását, kezdve a gyújtástól egészen a benzinpumpáig. A gyári immobilizer bonyolult eszköz, de ha a tolvaj rendelkezik egy azonos példánnyal, szakértelem mellett ki tudja cserélni és így indíthatóvá teszi az autót. Ezért szükséges egyedi indításgátlást szerelni az autóba, mely olyan helyeken (akár egyszerre több helyen is) szakítja meg az elektomosságot, amely a tolvaj számára ismeretlen, így felkutatása megnöveli a lebukás veszélyét az autóban eltöltött hosszú ido alatt. Az egyedi immobilizerek lehetnek kapcsolók, melyeket egyszeruen át kell billenteni (de csak mi tudjuk hogy hol vannak), vagy lehetnek olyan aljzatok, amelyekbe egy bele illeszkedo dugót kell helyezni az indításhoz. Léteznek olyan immobilizerek is, melyeknél az autó adott pontjait kell megérinteni, így kapcsolván az áramkör az ujjainkkal.
Az indításgátlást a rablásgátlással szokták gyakran együtt kezelni, hiszen a két funkció között annyi a különbség, hogy az utóbbi nem csak indításkor, hanem a bal elso ajtó kinyitásakor is aktiválódik. Az ilyen kombinált eszközök általában nem azonnal avatkoznak be a motor és az elektronika muködésébe, hanem 10-20 másodperccel késobb, pontosan azért, hogy a rabló ne tudja azonnal elkérni a kódot, csak mikor már pár száz métert megtett. Akkor pedig jó esetben inkább elfut, hiszen az autó megáll alatta.
A rablásgátlók kódja lehet manuális, ilyenkor vagy egy számlapon kell bebillentyuzni a kódot, vagy speciális fogyasztókat kell bekapcsolni (világítás, elektromos tükör, hátsó ablak futés, magnó), de létezik jeladós változat is, ahol maga a jeladó van a zsebünkben (szigorúan nem a kulcstartón!), és az autótól való távolodása aktiválja a leállító mechanizmust.
Kicsit drága mulatság, de mindenképpen megéri a GPS védelem. Egy GSM modullal együtt szerelik az autóba, szükség esetén jelezve az autó helyzetét a 24 órás központnak, amely riasztáskor a rendorségre továbbítja az autó pontos tartózkodási helyét vagy útvonalát. Hátránya a havi elofizetési díj, de egyes biztosítók engedményt nyújtanak a caco-ból, ha ilyen eszköz van az autónkba szerelve.
 
 
  Kapcsolódó linkek
· Cikk keresés: Hifi
· Írta: Flex


A legolvasottabb cikk ebben a rovatban: Hifi:
16 cm-es komponens szett beépítése


  Cikk értékelése
Átlagolt érték: 4.4
Szavazat: 10


Értékeld ezt a cikket:

Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz


  Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat

"Védelem az autóban 2. rész" | Belépés/Regisztráció | 0 Megjegyzés
Minden megjegyzés a szerzők tulajdona. A megjegyzések tartalmáért felelősséget nem vállalunk.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj!

Oldalkészítés: 0.08 másodperc