Üdvözöl a(z) Magyar Ford Focus Klub
Címlap  ·  Saját beállítások  ·  Letöltések  ·  Fórum 2017.09.20. 05:59:05 

  Főmenü
 Hírek, cikkek :
 Címlap
 Régebbi cikkek, írások
 Keresés

 Tagok :
 Új tagoknak
 Klubtagoknak (zártkörű)
 Tagok listája
 Saját beállítások
 Üzenetek

 Közösség :
 Fórum
 Észrevétel küldése
 Hasznos linkek
 Fotóalbum
 Online bolt
 Apróhirdetés
 Letöltések
 Rendszámkereső
 Userbar generátor
 Alkatrészkereső

 Adatok :
 Klubtérkép
 Top 10

  Hirdetés

  Felhasználók
Üdvözlet, Vendég
Felhasználónév
Jelszó
(Regisztráció)
Felhasználók:
Legutóbbi: pongikari
Mai: 1
Tegnapi: 1
Összesen: 23306
Látogatók:
Vendégek: 204
Tagok: 4
Összesen: 208

Jelen lévő tagok:
01: ljocco
02: flint78
03: Attesz27
04: Attila64


  Az autóhifi alapjai, kicsit Focus-specifikusan
Írta: Flex
Hifi Dübörgo basszusok, szinte széteso karosszéria: ez is az autóhifi egy példája. A feltunési mánia sajnos gyakran ilyen szinten is megjelenik, sokak nem maguknak, hanem az utcának és a haveroknak zenélnek. Mégis, az igényes és hangos zene között van átmenet, mégpedig elég széles sávban, ki-ki megtalálhatja a neki megfelelot. Kis cikkünk bemutatja az autóhifi kellékeit, a Focus beépítés trükkjeit, és magunkba szívjuk a szükséges elméleti ismereteket.

Mi az autóhifi?

Anélkül hogy esetleg tudós kollégáimmal összetuzésbe kerülnék, igyekszem olyan szélesre tárni a fogalmat amennyire csak lehet: autóban való zenehallgatásról van szó, beépített eszközökkel (hordozható kétkazettás magnó itt nem játszik). A hifi szó kissé elcsépelt, már nem az eredeti magas hanghuséget jelenti, hanem magát a zene visszaadását. Tulajdonképpen az egyszeru kazettás magnótól kezdve az OEL kijelzos MP3 lejátszós, aranyárban mért csodákig bármirol eshet szó, az végülis autóhifi. Cikkünknek pedig úgyis az a célja, hogy mindenki belohesse a saját rendszerét a nagy egyenesen.

Az alkotóelemek

Az autóhifi két leglényegesebb része a fejegység és a hangszórók. Ha ezekkel rendelkezünk, a rendszer készen áll arra hogy megszólaltasson valamit. A valami az sok minden lehet: rádióállomás, kazetta, CD, MP3 merevlemezen. Minden csak a fejegységtol függ, magától értetodik hogy a kazettás fejegységbe nehezen dugunk bele CD-t, vagy ha sikerül is, az már többet nem fog megszólalni. A hangszórók dolga a fejegységbol jövo hang megszólaltatása.
Az autóhifinek sok más része van még, melyek mind azért használatosak, mert az egyszeru fejegység-hangszóró által megszólaltatott hang sokszor kívánalmakat hagy maga után. Az egyik fontos alkotóelem az erosíto. Erosítot két célból alkalmaznak: hangero és hangminoség miatt. A megfelelo hangerot a fejegységbe épített kis erosíto nem mindig tudja leadni, sot magasabb hangnyomáson már recseg és küszködik, ezért szoktak a nagyobb hangero kedveloi külso erosítot alkalmazni. A hangminoségnek is sokat használ az erosíto, alkalmazásával a hangok sokkal plasztikusabbak lesznek, a minoségi alkatrészek nem vesznek el semmit az eredeti hangzásból, sot nem is tesznek hozzá zajt és recsegést. Ezek olyan tények, melyek sokszor bizonyítva lettek, csak kissé nehéz meggyozni az embereket arról hogy az o gyári fejegységük és az erosítovel ellátott rendszer mennyiben különbözik. De errol majd kicsit késobb.
Szintén gyakran használnak mélynyomót az autóban. Ennek fizikai alapjai vannak: a mélyhangot megszólaltatni leginkább nagy átméroju hangszóróval lehet, ami viszont nem fér be az ajtókba, ezért külön kell beépíteni. A mély hangok sokkal szebben szólnak és teltebbek, ha a hangszóró ládában helyezkedik el, sok hangszórót eleve így is készítenek, hogy idovel majd ládába kerül. A szükséges ládaméretet programokkal lehet kiszámolni, a hangszóró Thiele-Small paraméterei alapján. A kapott méretu dobozban fog a legszebben szólni és a legmélyebb hangokat kiadni a hangszóró.
Találkozhatunk még a kondenzátor fogalmával is, ami nem sokban különbözik a fizikában megismert kondenzátorral, ami áramot tud tárolni adott ideig. A számítógépekben és az elektromos eszközökben nano és pikofarad-os méretekben, az autóhifiben már farad-os méretben használatosak (általában fél vagy egy farad-os kondik az elterjedtek). A kondenzátorok a mélynyomó által a basszushangok eloállításakor keletkezo megnövekedett áramigényt egyenlítik ki, mégpedig úgy, hogy töltéseket, áramot tárolnak, és mikor a mélynyomónak energiára van szüksége, akkor a kondenzátorból veszi, nem pedig a generátort szívja le. Két basszushang között pedig a kondenzátor szépen újratöltodik, és készen áll az újabb áramleadásra.

Az elmélet és a beépítés összhangja

Elore tisztázzuk, hogy természetesen az autóhifiben is a pénz az, ami lehetové teszi az igazán jó rendszerek kialakítását. Azonban sok pénzbol is lehet szörnyu rendszert építeni, és kevés pénzbol is lehet minoségi változást okozni.
A legkisebb gyári rendszerek sajnos még mindig ott tartanak, hogy alapáron szól belolük a rádió, valamint kazettát lehet beledugni. Egy kis pénzmag hozzáadásával már CD-s vagy CD váltós rendszer tulajdonosai is lehetünk, ami elképzelheto hogy boldoggá tesz bennünket, az viszont biztosan nem, hogy idovel rájövünk: ennyi pénzbol nagyságrendekkel jobb rendszert építhettünk volna.
A gyári rendszerek legnagyobb hibája, hogy minimálkoncepción alapulnak. A speciális gyári helyekre a vásárlók 90%-a úgysem akar normál DIN méretu cuccot rakni, akkor pedig nincs más választása, mint a gyári rendszerek közül választani. A profit pedig pont az ilyen típusú extrákon halmozódik, a 100e Ft értéku CD-s lejátszó tudása és minosége egyenlo az 50e Ft-os hagyományos, boltban kapható fejegységekével, hiszen a Ford sem gyárt hifit, neki is egy ismert gyártó készíti az autós cuccait. Ugyanez a helyzet a hangszórókkal: az ember füle a középtartományra a legérzékenyebb, azt pedig a legbénább papírmembrános hangszóró is képes leadni. Sokan észre sem veszik hogy a hangtartományok nagy részét nem is hallják, amíg ezt be nem bizonyítjuk nekik. A Ford pedig ráadásul ovális hangszórókat használ, hogy még kevesebb embernek legyen kedve a speciális cseréhez.
Azt tehát nem nehéz felismerni, hogy a gyári rendszerek alapvetoen rosszak. Persze ez a cikk nem is azoknak szól, akiknek fontos a design, ezért csakis a másfél DIN magas, Ford szabványú fejegységet hajlandóak az autóba tenni, és nem is azokhoz, akiknek a Kossuth rádió híreinek hallgatásán kívül nincs más igénye. Mindenki más viszont elindulhat egy irányba, ami jó esetben nem egy csomó pénz beleölése lesz a közepesen rossz gyári rendszerekbe.
Az elmélet nem lesz túl bonyolult, csupán néhány alapveto fizikai jelenséggel kell megismerkednünk. A hangok amint lekerülnek a CD-rol, hosszú utat járnak be, és a végén a fülünkbe kerülnek. A CD analóggá alakítja a digitális jeleket, majd a beépített vagy a külso erosíto felerosíti, a kábeleken eljut a hangszórókig, melyek megszólalnak és így jut a fülünkbe. A felsorolás nem véletlenül volt ilyen részletes: mindegyik elem alapvetoen befolyásolja a hang minoségét, így nem mindegy hogy ezek milyen elemek. A fejegységnél rádióhallgatáskor a vételi erosség számít, CD hallgatáskor a zajmentesség, a tiszta hang és az A/D átalakító minosége. Általánosan elmondható, hogy minél drágább eszközrol van szó, annál minoségibb alkatrészekkel van dolgunk, és annál jobban szólnak. Az erosíto az így eloállított hangot erosíti, így az alapvetoen rossz hang az erosítés után hangosabb rossz hanggá válik, és ebben az erosítonek is lehet romboló szerepe. A kábeleknél csak arra kell figyelni, hogy ne telefonzsinór vigye a hangot az autón keresztül, és ha erosítot alkalmazunk, akkor megfelelo vastagságú tápkábellel vigyük az áramot az erosítohöz.
A hangszóró az egyik legfontosabb alkotóeleme a rendszernek. Számít a mérete, súlya, szilárdsága, a felhasznált anyagok minosége. Ami nem számít, legalábbis nem darabra, az a mennyisége. Itt ugyanis a mennyiség nem egyenlo a minoséggel. Az igaz, hogy egy gyenge elso hangszórópárt nagyon jól ki tud egészíteni egy hátsó ovál a kalaptartóban, de ez olyan mint amikor az elsózott levest cukorral próbáljuk javítani: kevésbé lesz sós, de valahogy az egész olyan ehetetlen. Ugyanis a hangszórók ugyanúgy muködnek mint a mikrofonok, csak fordítottan, vagyis a mikrofonok által eloállított hangot kell megszólaltatni. A felvételek pedig (nagyon leegyszerusítve) általában úgy készülnek, hogy kiraknak néhány mikrofont a zenészek elé, és azok szépen belezenélnek és beleénekelnek. Ha viszont a hangszórókat szeétszórjuk az autóban, pl hátra vagy a kalaptartóba is rakunk, akkor a zene hirtelen mindenhonnan szólni fog, vagyis a színapdkép szétesik, az énekesek egyszerre sok helyrol énekelnek. Rossz esetben megtörténhet a legrosszabb: kioltják egymást a hangok. Ismeros panaszkodott, hogy a vezetoülésben nem szólna jól a mélyek, ha lehajol vagy atül a másik ülésbe akkor viszont semmi probléma. Ez pedig tipikus jelenség akkor, amikor több hangszórót használunk, és az egyszerre kiadott jelek adott pontokban kioltják egymást. Ezért szokás a jó autóhifinél csak elso hangszórószettet alkalmazni.
A mélynyomónál szerencsére nem kell ennyire pontosnak lennünk, ugyanis a mély hangok irányát a fülünk mindig onnan hallja, ahonnan a közép és magashangokat. vagyis megfelelo helyen van a mélynyomó a csomagtérben, nem fogjuk hátulról hallani a basszust. A mélyládáknak három fajtája van: zárt, reflex és sávszuro (bandpass). Az elso a klasszikus láda, nincs rajta lyuk, csak a hangszóró helyén, ebbol jönnek a legszebb hangok, de kisebb a teljesítménye. Rockzenére és klasszikus zenére ajánlják. A reflexládában reflexcso van, melyet a hangszóró megrezegtet, így mélyebb basszusok keletkeznek. A sávszuro ládában a hangszóró el van választva a reflexcsotol, ezért pontosabb tervezést igényel, de ezzel lehet igazán technós hangzást kialakítani.

A megvalósítás

Az biztos hogy eddig nagyon szép dolgokkal ismerkedtünk meg, de jöjjön a gyakorlat: vajon mit is kell most tennünk? Nem megyünk bele az egyes kábelekig a rendszer építésébe, inkább útmutatót adunk az érdeklodoknek.
Ha eldöntöttük hogy valamit kezdünk a gyári rendszerrel, akkor legfontosabb, hogy költségvetést készítsünk. A költségvetés megmutatja, hogy mennyi pénzbol gazdálkodhatunk, így kerülhetnek elotérbe vagy háttérbe az egyes elemek. Elso lépés az a fejegység vagy az elso szett cseréje. A választás sajnos nem egyértelmu, mivel sokak inkább a fejegységet cserélnék ki, hogy CD-t is tudjanak hallgatni, pedig ezzel még nem érnek el túl nagy minoségi javulást. A fejegységekhez használtan 30e Ft-tól juthatunk hozzá, a márkásabb új fejegységek 60-80e Ft-ért kaphatóak, ezek sokszor már ismerik az MP3 lejátszást is. Mindegyik fejegység 1 DIN magas, vagyis nem illik be a gyári fejegység helyére, ezért szukítot kell venni, bármelyik Ford kereskedésben, kb. 3e Ft-ért. A gyári kábelek sem megfeleloek, a fejegységek az ISO szabványú tápellátás és hangszórókábel kiosztást használják, amit a Ford nem valósított meg autóiban, így kell venni bármelyik hifi boltban egy Ford Focusba való ISO átalakítót.
Sokkal nagyobb javulást érünk el ha az elso hangszórókat is kicseréljük. Sokak példája mutatja, hogy nem célravezeto ovális hangszórókat vásárolni, ugyanis ezek meglehetosen ritkák, így az árukban is jobban megjelennek a marketing és gyártási költségek, ezért a 30e Ft-os szett gyakran csak annyit ér mint egy 15e Ft-os hagyományos kerek hangszórószett. Ezért ha cserélünk, akkor kerek, 16.5 cm-es átméroju, szabványos szettet vegyünk, rögtön komponenset, ami azt jelenti, hogy négy hangszórót kapunk, 1-1-et az ajtókba, ezek a középsugárzók, 1-1-et pedig a muszerfal tetejére az ablakhoz, ezek a csipogók, melyek a magas hangokat adják le. A csipogók elhelyezésének változtatásával állítani tudjuk a színpadképet. A szetthez jár oldalanként egy keresztváltó, mely a bejövo hangot osztja el a magas és a középsugárzók között. A közpésugárzó az ovális helyre nem passzol, kiemelokeretet kell neki gyártani, errol képes cikket találtok a fordfocus.hu oldalain. A komponens szettek 20e Ft-nál kezdodnek, 40e-ért már igen jó minoségu szetteket lehet kapni, melyek adott esetben a mélynyomót is helyettesíthetik, igen jó basszussal rendelkeznek.
Ha maradt pénzünk, akkor jöhet az erosíto, melyet általában a hátsó ülés támlájára szoktak szerelni. Az erosíto akkor is jó szolgálatot tesz, ha csak az elso szetteket hajtja, de inkább akkor szokták alkalmazni, ha mélyláda is van az autóban. A legelterjedtebb a 2, 3 és 4 csatornás változat. A 2 csatornás képes az elso szettet, vagy hídban összekötve a két csatornát a mélyládát hajtani. A 3 csatornásnál már ki van alakítva a mélyláda bekötési helye, a 4 csatornás pedig a legszerencsésebb, mert egyaránt képes két csatornán az elso szettet hajtani, és hídba kötve a másik kettot a mélyládát. Az erosítok ára kábelezéssel együtt 40e-nél kezdodik, az optimális szint a 4 csatornás erosíto, nagyjából 70-ért.

Mélyládát kb. két héttel a rendszer összeállítása és használata után szabad csak venni, ekkorra "érik" össze a cucc. Legfontosabb szabály, hogy nem mindegyik mélyláda szól jól az autóban. Más való egy szedánba, más egy kompakt egyterube, és más egy kombiba. Ezért kerüljük a Media Markt és hasonló helyeket, ahol csak azt tehetjük meg hogy megvesszük a ládát és reménykedünk hogy jól szól. Félreértés ne essék, a láda nem fog rosszul szólni egyik esetben sem, lesznek mélyek, és teljesen el leszünk ájulva hogy milyen jó vásárt csináltunk, de ettol kezdve más ládát ne is próbáljunk ki az autóban, mert könnyen elképzelheto hogy nagyon szomorúak leszünk. Ennek elkerülése érdekében mélyládát olyan helyrol vegyünk, ahol megengedik hogy kipróbáljunk többet is, így nem csak pénztárcánknak, hanem autónknak megfelelo ládát kapunk.

Most már elköltöttünk egy csomó pénzt, elvileg okosan. Többet írásban nehéz okítani, mert rengeteg apróságból tevodik össze a jó autóhifi. Remélem azért a cikkbol lejött, hogy nem attól jó egy autóhifi hogy hangosan szól és a haverok el vannak ájulva tole. Ha ez a cél, akkor ne keressünk értelmet az egészben, hanem vegyünk nagyobbat mint a havernak van, és akkor mi leszünk a királyok. Más esetben olvasgassuk a tanácsokat, vagy akár írjatok nekem levelet, tudok sokat segíteni. A talin vagy Bp-en személyesen bárki meghallgathatja, hogyan szól kedvenc CD-je egy közepesnek mondott, de mindenképpen igényes autóhifi rendszerben.
 
 
  Cikkhez kapcsolódó szavazás
Nálad mi a helyzet?

Kicseréltem a gyári cuccost, ölöm bele a pénzt
Csak gyári jöhet szóba, bár ráment a gatyám is
Erősen gondolkozom az upgrade-en
Anyagi korlátok miatt egyelőre csak álmodozom
Jó nekem a gyári cucc, a Petőfi azon is szól


[ Eredmények | Szavazások ]

Szavazat: 93
Megjegyzés: 2

  Kapcsolódó linkek
· Cikk keresés: Hifi
· Írta: Flex


A legolvasottabb cikk ebben a rovatban: Hifi:
16 cm-es komponens szett beépítése


  Cikk értékelése
Átlagolt érték: 4
Szavazat: 11


Értékeld ezt a cikket:

Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz


  Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat

"Az autóhifi alapjai, kicsit Focus-specifikusan" | Belépés/Regisztráció | 6 Megjegyzés | Vita keresése
Minden megjegyzés a szerzők tulajdona. A megjegyzések tartalmáért felelősséget nem vállalunk.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj!

átépítés után (Értékelés: 1)
Szerző: jasznor Dátum: 2003. június 09. hétfő, 18:55
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
Új probléma jelentkezett az első hangszórók kicserélése és meghajtása során. A nagyobb teljesítményű hangszórók miatt nőtt a basszus leadása. Ennek következménye, hogy hallgassátok még kiszálva az autóból a zajokat. Az én tapasztalatom az ezzel kapcsolatban, hogy az átépítés során belülről semmi rezorancia nincs, ám kívülről az egész karosszéria "reng" hangos mellékhangokat adva. Na ezt viszont ki kéne kerülni. Egy német honlapon több liter szivacstöméssel, és valamilyen karosszériamerevítéssel védekeztek. Nem rossz ötlet.



Re: Az autóhifi alapjai, kicsit Focus-specifikusan (Értékelés: 1)
Szerző: Andika Dátum: 2007. július 05. csütörtök, 11:32
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
Sziasztok! Gondban vagyunk hol lehet kapni 2 DIN-es keretet? Köszi! Andi



Re: Az autóhifi alapjai, kicsit Focus-specifikusan (Értékelés: 1)
Szerző: zoltmag Dátum: 2010. június 21. hétfő, 12:15
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
Sziasztok. Csak egy kérdés. Bár lehet, hogy volt róla szó csak én nem jártam utána kellő alapossággal. A gyári 1,5 dines fejegység helyét van lehetőség kultur formában átalakítani 2 dinre? Köszönettel: Zoli.



Re: Az autóhifi alapjai, kicsit Focus-specifikusan (Értékelés: 1)
Szerző: mtibi1973 Dátum: 2011. szeptember 10. szombat, 19:59
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
van egy gondon kicseréltem a focusomban az aksit és a rádióm kódot kér németből behozott a kocsim megvannak hozzá a német papirok csak én nem értem megtudná valaki mondani az ilyesmit hol kell keresnem . Nagyon Köszönöm



Oldalkészítés: 0.16 másodperc