Üdvözöl a(z) Magyar Ford Focus Klub
Címlap  ·  Saját beállítások  ·  Letöltések  ·  Fórum 2018.08.21. 04:08:33 

  Főmenü
 Hírek, cikkek :
 Címlap
 Régebbi cikkek, írások
 Keresés

 Tagok :
 Új tagoknak
 Klubtagoknak (zártkörű)
 Tagok listája
 Saját beállítások
 Üzenetek

 Közösség :
 Fórum
 Észrevétel küldése
 Hasznos linkek
 Fotóalbum
 Online bolt
 Apróhirdetés
 Letöltések
 Rendszámkereső
 Userbar generátor

 Adatok :
 Klubtérkép
 Top 10

  Hirdetés

  Felhasználók
Üdvözlet, Vendég
Felhasználónév
Jelszó
(Regisztráció)
Felhasználók:
Legutóbbi: Sukyller
Mai: 1
Tegnapi: 4
Összesen: 24182
Látogatók:
Vendégek: 53882
Tagok: 596
Összesen: 54478

Jelen lévő tagok:
01: attila64
02: sparta2
03: fiesta
04: ljocco
05: petiboys2
06: Sukyller
07: smelo
08: satirka
09: semetka
10: Bagoly600
11: lucifer
12: hape
13: negist
14: Botaur
15: kelly
16: JuPe
17: gaborka83
18: amuba
19: Gábor02
20: szucsatti
21: RS305
22: Sheriff
23: idekul
24: focusbolond
25: maros
26: edk
27: csabesz66
28: pokizsolt196
29: Guriga72
30: Kapeti
31: Mézi
32: Gatya
33: tiszaszipi
34: danonhunter
35: Shatterhand
36: batyu
37: sernyovac
38: toanla
39: ATA62
40: tibicsoki
41: komiz
42: szalai88
43: Focusdriver
44: hardlovi
45: Johnny24
46: petdon
47: Nagysuhi
48: Gabtor
49: sulep
50: wongkok
51: csikszi
52: Szalmika
53: Csirke
54: kimbala
55: KAndor
56: Zozor
57: fexi
58: hadogabi
59: pityu
60: atomizer
61: Gerike
62: Helm
63: bala
64: Dragon
65: szvicsa
66: frizzi79
67: Klevi75
68: Luan
69: mcb
70: gerus
71: Almeida
72: paethee
73: WarTecH
74: kudaki
75: b_sanyi
76: kleroo
77: Thewanderer
78: secret21
79: MagicFly
80: Imi91
81: zolika05
82: FejesG
83: gyoeri
84: fefe1968
85: Kokoo
86: simgeri
87: Isuka
88: dtiborsopron
89: Pallaci
90: csonti
91: gsandor
92: anagyattila71
93: STiKLi
94: vida1gab
95: Atala86
96: theseus
97: ati84
98: Misike16
99: bereczl
100: bongy
101: fibri81
102: Atiika91
103: KTamas51
104: Bobyjack
105: SzabolcsOo
106: karbon
107: zor19
108: pfpetee
109: XEUPreciou
110: gcsaky
111: godclose
112: silboy
113: Maxroadwarrior11
114: fischotter
115: tamas_kulcsar_90
116: sebajtm
117: Lobo76
118: horvatha80
119: adamka87
120: Zoni
121: ymre73
122: jozsua
123: frogolcsi
124: zoo971
125: Balázs
126: DeFranco
127: csroli91
128: caki56
129: Vagyokabajnok
130: detomaso
131: kishajos
132: Kakszilali
133: ratesz
134: vazso0622
135: Flyboy01
136: neopaszta
137: gustavsson
138: pathfinder
139: Gyugope
140: fhoksz
141: lajos56
142: szuszinho
143: nagyattila
144: freaksuper
145: bendeguz
146: GaborPeller
147: namito
148: lj
149: LLJEIS
150: zumike
151: molbalazs
152: wmarci
153: szmate14
154: kupibazsi
155: hehe06
156: mike67
157: alientwo
158: hayzoli19
159: Bonca
160: attilazsolts
161: lantika
162: tamas964
163: SirMorton
164: sutyi
165: zzola
166: csipi66
167: Maxbull
168: Solt85
169: szcsab1
170: Sleader
171: Lezli46
172: Robi50
173: Szacski
174: zolka1977
175: kabano
176: polyhos
177: Aleox
178: FreakBazsa
179: azottfoka
180: oroszott
181: szucsalby
182: SoRCeReR
183: oxtar
184: kaltenberg
185: attis
186: ropyyy
187: bjocika1234
188: bjuhy
189: bossofbosses
190: karolycs
191: schlosser
192: Mergen
193: jezol
194: forsak
195: kispetyka
196: Sniper85
197: szibusz
198: zsolesz
199: Baxizoli
200: Flex
201: tschikosch
202: Motoman
203: Peti19
204: cossyc
205: tiano
206: Boldiati
207: Sas76
208: masu
209: porszivo
210: sonnenschein
211: egra
212: korospeter
213: viktorov
214: univerzal
215: Aramitz
216: balibacsika
217: reklawyks
218: Dzsordzs
219: Stonetomb
220: Pepasd
221: jano952
222: nagynandor91
223: csabacity
224: bvkviky
225: Traklaci
226: atesz3
227: bagalas
228: emzeperiksz
229: lesbat
230: adamside
231: majormate84
232: Zolika90
233: Fokuszpok
234: Gomez86
235: ikim2025
236: g-csaba
237: veghbalint
238: kalric
239: morguru
240: Misu55
241: erkidaniel
242: szani69
243: pikachu
244: Bukta1975
245: sandorakos
246: kenet001
247: kortisz
248: _NiZ_
249: puschkin
250: szil
251: zolterek
252: eduba
253: solol8809
254: _Petya_
255: Murphy86
256: bandoz
257: proferry
258: Mikiász
259: atibaba
260: tjanos
261: Yankee
262: szabom
263: Freemanowe
264: Car-ak
265: fittipaldi
266: tamasbobak
267: thomas01
268: Chrysthyan
269: TMT
270: lac
271: davez
272: Apika76
273: Sanya
274: lacyka0727
275: krissi09
276: vollti
277: Tarata
278: Ronn
279: Henrik1
280: pnarpi
281: ferencvoros
282: usaka
283: Totigyerek
284: gladics
285: znagy
286: gonger
287: Dorel1
288: balazs0717
289: flint78
290: sasa82
291: zotyesz67
292: Juva
293: FOKIO
294: jeriko
295: joca62
296: mozola
297: zosza
298: manoo
299: gedikart
300: pukkandur
301: oxyff2
302: Bubuapu
303: gorogfeca90
304: _Allen
305: tiertobrian
306: paff
307: VULKÁN
308: msasa01
309: isti215
310: sopet
311: margital
312: david_p
313: vami
314: doczens
315: bereznaypapa
316: Laci17
317: Albint
318: suzuki125
319: Remo
320: vargafgyor
321: birog
322: Yasib
323: paulakeener
324: pjonas
325: janeska75
326: ema
327: tomix
328: Hasek
329: songo
330: Csubi
331: zaho
332: sylraw
333: dada
334: marksz1
335: jackass
336: vanor
337: ClassicLook
338: vargakaroly67
339: Thomas10100
340: fibor
341: hamja
342: szkorhetz
343: Tibro65
344: Lincz
345: iGabesz
346: jocc67
347: horiisign
348: shanti
349: Nandee
350: gyuszipapi
351: ferikriszti
352: santuzzo
353: Sparrow
354: elenium
355: Jani44
356: lajtoszoltan
357: 1mjanosz
358: orginc
359: dzsovi
360: Kavegep
361: szupergo
362: kozelkam
363: attila_kg
364: joe79
365: totht93
366: bull84
367: szabojozsefhose
368: kiru
369: gflori
370: magasztos
371: benarivo
372: karancsg
373: ctimi
374: KovacsG
375: verbi
376: LesterBurnham
377: Ilpadre
378: Jockero
379: hz_tibor
380: hervai
381: szabi001
382: chris75
383: Danee
384: NAGYAUTO
385: fuco
386: Dires
387: sziku69
388: balmesz001
389: merQree
390: voroskaroly82
391: maxibacsi
392: Shavo33
393: Tata211
394: vargajcs
395: zoli280
396: slyder81
397: szekmik
398: huszt81
399: dmcgabi
400: mogyi556
401: Peti77
402: add256
403: pogf
404: levip79
405: tfalcon96
406: zkakuszi
407: Willow
408: placi90
409: vonzas
410: fdsag
411: milan6
412: morteinxx
413: flakee
414: rohipapa
415: cezar9
416: lacko63
417: soma71
418: iln999
419: farkasbalint1991
420: chrisotto
421: joo13
422: moldvantal
423: sajtqkac
424: szjocib
425: seif
426: bicell
427: nokecmec1986
428: klaci711
429: Chili7
430: PollyApu
431: runzice
432: cezar7
433: Rockerpali
434: sendrew
435: zsigusz
436: popprezoli
437: lekimiklos
438: boszme
439: Szilva87
440: balazsasd
441: podpupi
442: fiatnorbi
443: mszrdi
444: szelala
445: mugab
446: saumur
447: bottod
448: czirjek2002
449: vespa50s
450: fecooka
451: forestjr79
452: szmore
453: kilincs89
454: egyszeru
455: Fagyis
456: kojomjo
457: bazsy_
458: vargaapa
459: Airmans
460: radvanyia
461: krekopeter
462: Gabur36
463: hufiblog
464: aToS88
465: vilu56
466: groszzoltan
467: sziko
468: SilverFox
469: oktato
470: Sanya12
471: robika6120
472: kuszka
473: zolbal
474: Tekate
475: bodalaca
476: kisinter
477: blackohu
478: winotto
479: gabi77
480: Laci665
481: Letsgo
482: Geri62
483: traxdata
484: sadykowich
485: zsonybrasco
486: papap21
487: Riri01
488: krian333
489: zola
490: EuropaiFecske
491: dzseno90
492: Illesvik
493: Charlie7709
494: markastor84
495: nagyas
496: LACKO13
497: zoosz
498: laci7up
499: raga85
500: dragos
501: molnisz
502: Mihajlov
503: hooked
504: dhodmik
505: guldenius
506: hmilan
507: baf80
508: Siby
509: yada
510: csoege
511: bodajoci
512: semil
513: Calius
514: yoker
515: zozee
516: Koszom
517: beodokb
518: Karesz87
519: mayhem92
520: cufere
521: oriat
522: zotya76
523: tocsaba
524: sebi89
525: Blatty
526: ReFi
527: Weis
528: cyberfly
529: Robosz78
530: Zsata
531: Lookee87
532: JNorb
533: Zeller
534: fcstibi
535: givanyi
536: Zeus0521
537: knorbert92
538: balkor
539: Vice
540: sikitomi
541: Csaba105
542: zsorro
543: jomba79
544: karcsitata
545: sagem94
546: sassi
547: challengeri
548: palati
549: MykeeH
550: pedro86
551: cory19
552: Kofy
553: kran72
554: torogyuri
555: zsiguci
556: Darth_NewL
557: richard89
558: Szpityak
559: bury47es
560: soldier84
561: acsaba
562: Mikusz7
563: lelcash
564: kombiwartburg
565: Ernie
566: pyka87
567: janossur
568: Tom7777
569: alfapapa
570: jago1
571: Peeti55
572: komeiner
573: ClintBarton
574: hohand
575: mrmuscle
576: kisati966
577: snowplow
578: eisento
579: kolo
580: rvilike
581: Takker81
582: Radomer
583: wexor
584: szergely1126
585: csipu
586: bobibob
587: k44headphones
588: Carpy
589: hzoltan
590: Morscherszenasigabe
591: papamaci88
592: fakocka
593: pzsoca
594: Rush77
595: zsoltikak


  TPMS (Tire Pressure Monitoring System )- keréknyomás érzékelő rendszer.
Írta: Lala
Info Mostanában valószínűleg nem először felmerült a fórumon a TPMS rendszer és a vele kapcsolatos változások. Mivel remélem mindenki használ nyári, illetve téli gumikat, így azok számára egy új feladatot jelent ennek a rendszernek a bevezetése.

Az Európai  Unióban bevezetésre került, miszerint 2014 Novemberétől minden új forgalomba helyezett járműnek rendelkeznie kell  TPMS (keréknyomás figyelő) rendszerrel. A TPMS rendszer része a műszaki vizsgán ellenőrzött funkcióknak  2014 novembertől  forgalomba helyezett új gépjárművek esetében. Hibás TPMS rendszerrel a jármű megbukik a műszaki vizsgán 2015 június után. A rendszer fő követelménye, hogy az előírt nyomásnál 20% alacsonyabb értéknél jeleznie kell a TPMS-nek.

Ha alacsonyabb légnyomású gumiabronccsal közlekedünk mint az előírt, akkor az magasabb gördülési ellenállást eredményez, aminek következtében a tüzelőanyag fogyasztás növekedni fog. A magasabb tüzelőanyag fogyasztás magasabb károsanyag kibocsátást von maga után. Az ideálistól kismértékben eltérő abroncsnyomás növeli a gumiabroncs deformációját, ami túlmelegedéshez is vezethet, túl magas nyomás esetén rendellenes kopás alakulhat ki a futófelületen. Ezért a gumiabroncsok helyes nyomásának beállítása, és meghatározott időközönkénti ellenőrzése fontos feladat. A gumiabroncs megfelelő levegőnyomása a biztonságos közlekedés feltétele.

A TPMS alkalmazásának célja kettős: elsőként növeli a biztonságot, hiszen a kimutatások szerint sok baleset történik amiatt, hogy rossz guminyomással közlekednek az autósok. A másik cél pedig a fogyasztás megfelelő szinten tartása és a környezetvédelem. Nem mindegy ugyanis, hogy a gyárihoz képest pl. 30 százalékkal kisebb guminyomással autózunk. Ebben az estben nemcsak több üzemanyagot égetünk el, hanem a gumi is intenzívebb kopásnak van kitéve.

Különböző TPMS  (Tire Pressure Monitoring System )rendszerek:
Két különböző TPMS rendszert szerelnek a gyártók az autókba. Indirekt és Direkt.

A gumiabroncs levegőnyomásának hatása a menetbiztonságra:

A gumiabroncsok nyomása nagymértékben befolyásolja a gördülési tulajdonságot és az élettartamot. Jogszabályban előírás csak annyi található hogy „a gumiabroncsokban az előírt nyomást kell tartani”.
Túl kicsi levegőnyomás esetén:
- a futófelület külső széle gyorsabban kopik;
- az oldalfalak gyűrődése miatt repedések keletkezhetnek és kitörhetnek;
- kanyarban a centrifugális erő nagyobb mértékű deformációt okoz.

A KRESZ előírja, hogy „a jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát — az adott körülmények között indokolt módon — ellenőrizni.”.

A problémát az jelenti, hogy az adott körülmények közötti indokolt mód, nem egy korrekt, konkrét feladatot jelentő meghatározás, és ez így mindenkinek mást- és mást jelenthet. Alapvetően a gumiabroncsok indulás előtti ellenőrzése alatt elsősorban az előírt légnyomás ellenőrzését értjük, viszont a légnyomás ellenőrzése szemrevételezéssel történik. Szabad szemmel néhány tized bar nyomáscsökkenést nem tudunk érzékelni, viszont ekkor már lényegesen megváltozhat a jármű úttartása. Különböző a gumiabroncs szemmel látható belapulásának mértéke más és más útburkolatoknál.
Annak érdekében, hogy a biztonságos közlekedéshez elengedhetetlen, pontos, előírt abroncsnyomással rendelkezzünk, tudnunk kell indulás előtt, és menet közben is folyamatosan ellenőriznünk a nyomást.

Lássuk milyen megoldásokkal lehetséges ez:


Indirekt TPMS rendszer:



















Az indirekt rendszer működése azon alapszik, hogy a kerék átmérője kisebb lesz, ha a gumiabroncsban csökken a légnyomás. Amelyik keréknek kisebb az átmérője, annak a fordulatszáma nagyobb lesz a négy kerék fordulatszámának átlagától. Külön érzékelők beépítésére nincs szükség, mivel az ABS rendszer érzékelői alapvetően hasonló feladatot végeznek, mérik a kerekek sebességét, és amennyiben szükséges a rendszer beavatkozik a fékezési folyamatba. A küszöbértéket, amelynél jelez a TPMS, lehet csökkenteni, illetve növelni is, így változtatva a nyomásmérő érzékenységén. Az indirekt TPMS rendszer többféleképpen mérheti a gumiabroncsokban a nyomást, attól függően, hogy melyik kettőt viszonyítja egymáshoz.

Az indirekt TPMS rendszer változatai:
- átlós,
- páros(tengelyenkénti),
- a kettő kombinációja.

Az átlós kialakításnál a bal hátsó, és a jobb első gumiabroncsok, illetve a bal első és jobb hátsó gumiabroncsok nyomását összeadjuk, és ha a két összeg közötti különbség nulla, akkor megfelelő a nyomás az abroncsokban. Hátránya, hogy ha nyomáscsökkenés van az egyik oldalon levő kerekek mindegyikében, azt nem tudja jelezni a rendszer, mert a két összeg különbsége ekkor is nulla lesz. A páros, vagyis tengelyenkénti rendszernél a gumiabroncsok nyomása közötti különbségmérés az egy tengelyen levő kerekek között történik. A két mérési mód kombinációja sem tökéletes, ugyanis ez a módszer sem tudja jelezni, ha egy tengelyen levő, vagy az összes abroncs nyomása alacsonyabb az előírt értéknél.

Az indirekt TPMS rendszer előnye, hogy olcsó, mivel azokhoz a járművekhez, amelyek rendelkeznek négy csatornás ABS rendszerrel csak egy programot kell a jármű fedélzeti számítógépéhez illeszteni. Hátránya, hogy kevésbé pontos, mint a direkt TPMS, több időt vesz igénybe, mire érzékeli a nyomáscsökkenést.

Direkt TPMS rendszer:


A direkt rendszer többféle kialakítású lehet, de mindegyik típusnál egy külön nyomásmérő egységet kell a gumiabroncsba helyezni, amely rádiójelek útján továbbítja a mért nyomásértékeket a vezető felé, a jármű műszerfalán elhelyezett kijelzőn keresztül. Előnye, hogy pontosabb értéket kapunk, és megbízhatóbb, mint az indirekt rendszer. Azt is pontosabban tudja jelezni, hogy melyik abroncsban van nyomáscsökkenés. Többnyire úgy van beállítva, hogy a gyártó által előírt nyomásértékhez képest 25%-os csökkenés esetén jelezzen.

A direkt TPMS rendszer változatai:

- kerékpántra szerelt,
- szelepsapkába épített,
- szelepbe épített,
- gumiabroncs belső felületére erősített.

A kerékpántra szerelt változat esetében az érzékelő egység a kerékpántra fémből készült rögzítő hevederrel van felerősítve.




Az egyik legegyszerűbb módja a gumiabroncs nyomás ellenőrzésének a szelepsapkába épített érzékelő. Felszerelése egyszerű, szakértelmet nem igényel, a hagyományos szelepsapka helyére kell csavarni. Ha a nyomás nem megfelelő az abroncsban, a szelepsapka tetején levő LED pirosan kezd világítani. A nyomásellenőrzéshez a jármű vezetőjének ki kell szállnia a járműből, és minden szelepsapkát szemrevételezéssel ellenőriznie kell. Ez missziós területen nem minden esetben megoldható feladat. További hátrány, hogy ha a jármű menet közben kap defektet, a járművezető csak a megállás illetve kiszállás után fog tudomást szerezni a sérült gumiabroncsról, menetközben a vezetőülésben nem kap visszajelzést róla.
Kifejlesztettek olyan szelepsapkába szerelt nyomásmérő egységet is, amelyhez tartozik egy digitális kijelzővel ellátott központi egység, amelyet a vezetőfülkében lehet elhelyezni.



















Az egyik legelterjedtebb direkt TPMS kivitel a szelepbe integrált rendszer. Ennél a típusnál a szelep, az érzékelő egység, és az áramforrás egy-egységbe van építve, és ezt kell a hagyományos szelep helyére a keréktárcsába szerelni. A szelep készülhet gumiból, ekkor alig lehet megkülönböztetni a hagyományos TPMS nélküli szeleptől. Az áramforrás egy kisméretű lithium elem, amelynek élettartama négytől tíz évig terjed, a megtett kilométerek számától függően.





Ez általában nem cserélhető, ezért ha lemerül, az egész érzékelő egységet cserélni kell, és az új egységet illeszteni a központi számítógéphez, amelyhez a mért nyomásértékek továbbítása történik.








A Continental által kifejlesztett eTIS rendszert a gumiabroncs belső felületére kell elhelyezni. Előnye, hogy kisebb a tömege, mint egy szelepbe épített TPMS rendszernek, továbbá nincs kitéve sérülés veszélynek a gumiabroncs keréktárcsára szerelésekor, az időjárás viszontagsá gai elől és a külső behatásoktól is jobban van védve, valamint bármely gumiabroncsra felszerelhető. A Continental ContiPressureCheck nevű gumiabroncs belső felületére erősíthető rendszere egyszerre 24 db gumiabroncs nyomását tudja ellenőrizni. Az érzékelők egy gumiból készült tartóban foglalnak helyet, és ezt kell az abroncs belsejére erősíteni. Táplálásukat piezoelektromos elven a jármű mozgási energiájából nyerik.

A Ford a szelepbe integrált érzékelővel rendelkező direkt TPMS rendszert szereli be autóiba. Elérhető Fiesta, Fiesta ST, B-MAX, EcoSport, Focus, Focus ST, Focus RS, C-MAX, Tourneo Connect, Kuga, Mondeo, Vignale, S-MAX, Galaxy, Tourneo Custom, Mustang, Fiesta Van, Transit, Transit Connect, Transit Custom, Transit Minibus modelleken.

A vezetőt segítő funkcióként a gépkocsi gumiabroncsnyomás-felügyelő rendszerrel van felszerelve. Figyelmeztető lámpa világít, ha van olyan gumiabroncs, amelyben jelentősen alacsonyabb a nyomás. Ha világít az alacsony gumiabroncsnyomásra figyelmeztető lámpa, az első biztonságos lehetőségnél állítsa meg a járművet, ellenőrizze a gumiabroncsokat, és fújja fel azokat az előírt nyomásra.


Az alacsony nyomású gumiabroncsokon történő haladás lehetséges következményei:
- A gumiabroncsok túlmelegednek.
- A gumiabroncsok meghibásodnak.
- Csökken a tüzelőanyag-felhasználás hatásfoka.
- Csökken a gumiabroncs élettartama.
- Rontja a jármű kezelhetőségét és növeli a fékutat.
A rendszer nem képes kiváltani a gumiabroncsok megfelelő karbantartását. Az előírt gumiabroncsnyomást akkor is fenn kell tartani, ha nem világít az alacsony gumiabroncsnyomásra figyelmeztető lámpa.
A gumiabroncsnyomás-felügyelő rendszer működési hibára figyelmeztető lámpával is rendelkezik, amely jelzi, ha a rendszer nem működik megfelelően. A működési hibára figyelmeztető lámpa és az alacsony gumiabroncsnyomásra figyelmeztető lámpa egymással összefüggésben működik. Ha a rendszer működési hibát észlel, a figyelmeztető lámpa körülbelül egy percig villog, majd folyamatosan világít. Ez a jelzéssorozat a gyújtás bekapcsolásakor minden alkalommal megismétlődik, amíg a működési hiba fennáll. A rendszer olyan hibát észlelt, ami szervizelést igényel.
























Ha a működési hibára figyelmeztető lámpa világít, akkor előfordulhat, hogy a rendszer nem képes észlelni vagy jelezni az alacsony gumiabroncsnyomást. Működési hiba többféle okból jelentkezhet – például olyan csereabroncs vagy kerék felszerelése miatt, amely gátolja a rendszer megfelelő működését. A jármű egy vagy több gumiabroncsának vagy kerekének cseréje után mindig ellenőrizze, hogy nincs-e a gumiabroncsnyomás-felügyelő rendszer üzemzavarára utaló jelzés. Ellenőrizze, hogy az új gumiabroncsok vagy kerekek lehetővé teszik-e a rendszer megfelelő működésének folytatását.

A gumiabroncsnyomás-felügyelő rendszer alaphelyzetbe állításának eljárása:

A rendszert alaphelyzetbe kell állítania minden egyes kerékcsere után, valamint a gumiabroncsok nyomásának beállítását követően. A gépkocsi terhelhetőségének biztosítása érdekében az első gumiabroncsokban más nyomásérték szükséges, mint a hátsó gumiabroncsokban. A rendszer az első abroncsok esetében más nyomásértéknél kapcsolja be a figyelmeztető lámpát, mint a hátsó abroncsok esetében. A gumiabroncsokat időközönként át kell szerelni másik tengelyre az egyenletes teljesítmény és a hosszabb élettartam érdekében. A rendszernek tudnia kell, hogy mikor helyezték át gumiabroncsokat ahhoz, hogy meghatározhassa, mely abroncsok vannak az első, és melyek a hátsó tengelyen. Ezen információ birtokában a rendszer képes megfelelően észlelni és jelezni az alacsony abroncsnyomást. A rendszer alaphelyzetbe történő beállítását a fedélzeti computeren keresztül végezhetjük el.



Ez valóban mind szép, jó és hasznos, nem véletlenül vált szériatartozékká ez a korábban még csak extraként rendelhető biztonsági rendszer. Az ABS, ESP után a TPMS is a mindennapi autózás részévé válik az új autók tulajdonosainak az életében. Azonban amíg a blokkolásgátló és az elektromos stabilitás kontroll nem igényel különösebb törődést, addig a TPMS igen, sőt időnként pénzbeli ráfordítást is megkövetel. A direkt szenzorokkal szerelt TPMS esetében a következő gondok adódhatnak. Számos autómárka gyári nyomásszenzorai egybe vannak építve a szeleppel. A nonstopgumi.hu tapasztalatai alapján elmondható, hogy ezek a szenzorok a tervezetthez képest rövidebb időt bírnak ki. A téli és nyári gumi cserénél ugyanis rendszeresen fedeznek fel korróziót a felni és a szelep találkozásánál. A szenzorok további hátránya, hogy bizonyos időközönként cserélni kell a tömítésért felelős alkatrészeket. Egy korrodált szelep esetében sokszor nem lehet megoldani a tömítés cseréjét. Ilyenkor a teljes szelepet cserélni kell, azonban mivel az fixen egybe van építve a szenzorral, ezért új szenzorra van szükség. Ez autómárkától függően akár 15-20 ezer forintba is kerülhet. Ilyenkor csak reménykedhetünk, hogy ne kelljen több darabot kicserélni. Bosszantó a dolog, hiszen a szenzor hibátlan, mégis kuka az egész egység a szelep miatt.
Végezetül pedig fontos megemlíteni, hogy 2015 júniusától a műszaki vizsgákon is ellenőrzik a TPMS szenzorok működését. Abban az esetben, ha 20 százalékos guminyomás csökkenésnél nem jelez a rendszer, akkor elméletileg sikertelen a vizsga.

Felhasznált irodalom:

1. www.autogumibolt.hu
2. Ford kezelési útmutatók
3. www.autonavigator.hu
4. www.ford.hu
5. Végh Róbert László – Palkovics András: Gumiabroncs nyomásellenőrzése

 
 
  Kapcsolódó linkek
· Cikk keresés: Info
· Írta: Lala


A legolvasottabb cikk ebben a rovatban: Info:
Minden, amit a Focus II-rol tudni akartál


  Cikk értékelése
Átlagolt érték: 5
Szavazat: 1


Értékeld ezt a cikket:

Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz


  Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat

Kapcsolódó rovatok

Info

"TPMS (Tire Pressure Monitoring System )- keréknyomás érzékelő rendszer." | Belépés/Regisztráció | 1 megjegyzés | Vita keresése
Minden megjegyzés a szerzők tulajdona. A megjegyzések tartalmáért felelősséget nem vállalunk.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj!

Re: TPMS (Tire Pressure Monitoring System )- keréknyomás érzékelő rendszer. (Értékelés: 1)
Szerző: radical Dátum: 2016. november 08. kedd, 13:57
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
Még azért érdemes annyit megjegyezni, hogy kétféle verzió van ezekből 433Mhz-es ami EU és 315MHz-es ami többnyire US területeken van használatban. Nem kompatibilisek egymással, ha valaki ebayről akar jobb áron rendelni akkor jó ha erre odafigyel.



Oldalkészítés: 0.60 másodperc