Üdvözöl a(z) Magyar Ford Focus Klub
Címlap  ·  Saját beállítások  ·  Letöltések  ·  Fórum 2017.12.15. 05:24:14 

  Főmenü
 Hírek, cikkek :
 Címlap
 Régebbi cikkek, írások
 Keresés

 Tagok :
 Új tagoknak
 Klubtagoknak (zártkörű)
 Tagok listája
 Saját beállítások
 Üzenetek

 Közösség :
 Fórum
 Észrevétel küldése
 Hasznos linkek
 Fotóalbum
 Online bolt
 Apróhirdetés
 Letöltések
 Rendszámkereső
 Userbar generátor

 Adatok :
 Klubtérkép
 Top 10

  Hirdetés

  Felhasználók
Üdvözlet, Vendég
Felhasználónév
Jelszó
(Regisztráció)
Felhasználók:
Legutóbbi: bailaszlo
Mai: 0
Tegnapi: 1
Összesen: 23560
Látogatók:
Vendégek: 219
Tagok: 2
Összesen: 221

Jelen lévő tagok:
01: zagergo
02: Attesz27


  TPMS (Tire Pressure Monitoring System )- keréknyomás érzékelő rendszer.
Írta: Lala
Info Mostanában valószínűleg nem először felmerült a fórumon a TPMS rendszer és a vele kapcsolatos változások. Mivel remélem mindenki használ nyári, illetve téli gumikat, így azok számára egy új feladatot jelent ennek a rendszernek a bevezetése.

Az Európai  Unióban bevezetésre került, miszerint 2014 Novemberétől minden új forgalomba helyezett járműnek rendelkeznie kell  TPMS (keréknyomás figyelő) rendszerrel. A TPMS rendszer része a műszaki vizsgán ellenőrzött funkcióknak  2014 novembertől  forgalomba helyezett új gépjárművek esetében. Hibás TPMS rendszerrel a jármű megbukik a műszaki vizsgán 2015 június után. A rendszer fő követelménye, hogy az előírt nyomásnál 20% alacsonyabb értéknél jeleznie kell a TPMS-nek.

Ha alacsonyabb légnyomású gumiabronccsal közlekedünk mint az előírt, akkor az magasabb gördülési ellenállást eredményez, aminek következtében a tüzelőanyag fogyasztás növekedni fog. A magasabb tüzelőanyag fogyasztás magasabb károsanyag kibocsátást von maga után. Az ideálistól kismértékben eltérő abroncsnyomás növeli a gumiabroncs deformációját, ami túlmelegedéshez is vezethet, túl magas nyomás esetén rendellenes kopás alakulhat ki a futófelületen. Ezért a gumiabroncsok helyes nyomásának beállítása, és meghatározott időközönkénti ellenőrzése fontos feladat. A gumiabroncs megfelelő levegőnyomása a biztonságos közlekedés feltétele.

A TPMS alkalmazásának célja kettős: elsőként növeli a biztonságot, hiszen a kimutatások szerint sok baleset történik amiatt, hogy rossz guminyomással közlekednek az autósok. A másik cél pedig a fogyasztás megfelelő szinten tartása és a környezetvédelem. Nem mindegy ugyanis, hogy a gyárihoz képest pl. 30 százalékkal kisebb guminyomással autózunk. Ebben az estben nemcsak több üzemanyagot égetünk el, hanem a gumi is intenzívebb kopásnak van kitéve.

Különböző TPMS  (Tire Pressure Monitoring System )rendszerek:
Két különböző TPMS rendszert szerelnek a gyártók az autókba. Indirekt és Direkt.

A gumiabroncs levegőnyomásának hatása a menetbiztonságra:

A gumiabroncsok nyomása nagymértékben befolyásolja a gördülési tulajdonságot és az élettartamot. Jogszabályban előírás csak annyi található hogy „a gumiabroncsokban az előírt nyomást kell tartani”.
Túl kicsi levegőnyomás esetén:
- a futófelület külső széle gyorsabban kopik;
- az oldalfalak gyűrődése miatt repedések keletkezhetnek és kitörhetnek;
- kanyarban a centrifugális erő nagyobb mértékű deformációt okoz.

A KRESZ előírja, hogy „a jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát — az adott körülmények között indokolt módon — ellenőrizni.”.

A problémát az jelenti, hogy az adott körülmények közötti indokolt mód, nem egy korrekt, konkrét feladatot jelentő meghatározás, és ez így mindenkinek mást- és mást jelenthet. Alapvetően a gumiabroncsok indulás előtti ellenőrzése alatt elsősorban az előírt légnyomás ellenőrzését értjük, viszont a légnyomás ellenőrzése szemrevételezéssel történik. Szabad szemmel néhány tized bar nyomáscsökkenést nem tudunk érzékelni, viszont ekkor már lényegesen megváltozhat a jármű úttartása. Különböző a gumiabroncs szemmel látható belapulásának mértéke más és más útburkolatoknál.
Annak érdekében, hogy a biztonságos közlekedéshez elengedhetetlen, pontos, előírt abroncsnyomással rendelkezzünk, tudnunk kell indulás előtt, és menet közben is folyamatosan ellenőriznünk a nyomást.

Lássuk milyen megoldásokkal lehetséges ez:


Indirekt TPMS rendszer:



















Az indirekt rendszer működése azon alapszik, hogy a kerék átmérője kisebb lesz, ha a gumiabroncsban csökken a légnyomás. Amelyik keréknek kisebb az átmérője, annak a fordulatszáma nagyobb lesz a négy kerék fordulatszámának átlagától. Külön érzékelők beépítésére nincs szükség, mivel az ABS rendszer érzékelői alapvetően hasonló feladatot végeznek, mérik a kerekek sebességét, és amennyiben szükséges a rendszer beavatkozik a fékezési folyamatba. A küszöbértéket, amelynél jelez a TPMS, lehet csökkenteni, illetve növelni is, így változtatva a nyomásmérő érzékenységén. Az indirekt TPMS rendszer többféleképpen mérheti a gumiabroncsokban a nyomást, attól függően, hogy melyik kettőt viszonyítja egymáshoz.

Az indirekt TPMS rendszer változatai:
- átlós,
- páros(tengelyenkénti),
- a kettő kombinációja.

Az átlós kialakításnál a bal hátsó, és a jobb első gumiabroncsok, illetve a bal első és jobb hátsó gumiabroncsok nyomását összeadjuk, és ha a két összeg közötti különbség nulla, akkor megfelelő a nyomás az abroncsokban. Hátránya, hogy ha nyomáscsökkenés van az egyik oldalon levő kerekek mindegyikében, azt nem tudja jelezni a rendszer, mert a két összeg különbsége ekkor is nulla lesz. A páros, vagyis tengelyenkénti rendszernél a gumiabroncsok nyomása közötti különbségmérés az egy tengelyen levő kerekek között történik. A két mérési mód kombinációja sem tökéletes, ugyanis ez a módszer sem tudja jelezni, ha egy tengelyen levő, vagy az összes abroncs nyomása alacsonyabb az előírt értéknél.

Az indirekt TPMS rendszer előnye, hogy olcsó, mivel azokhoz a járművekhez, amelyek rendelkeznek négy csatornás ABS rendszerrel csak egy programot kell a jármű fedélzeti számítógépéhez illeszteni. Hátránya, hogy kevésbé pontos, mint a direkt TPMS, több időt vesz igénybe, mire érzékeli a nyomáscsökkenést.

Direkt TPMS rendszer:


A direkt rendszer többféle kialakítású lehet, de mindegyik típusnál egy külön nyomásmérő egységet kell a gumiabroncsba helyezni, amely rádiójelek útján továbbítja a mért nyomásértékeket a vezető felé, a jármű műszerfalán elhelyezett kijelzőn keresztül. Előnye, hogy pontosabb értéket kapunk, és megbízhatóbb, mint az indirekt rendszer. Azt is pontosabban tudja jelezni, hogy melyik abroncsban van nyomáscsökkenés. Többnyire úgy van beállítva, hogy a gyártó által előírt nyomásértékhez képest 25%-os csökkenés esetén jelezzen.

A direkt TPMS rendszer változatai:

- kerékpántra szerelt,
- szelepsapkába épített,
- szelepbe épített,
- gumiabroncs belső felületére erősített.

A kerékpántra szerelt változat esetében az érzékelő egység a kerékpántra fémből készült rögzítő hevederrel van felerősítve.




Az egyik legegyszerűbb módja a gumiabroncs nyomás ellenőrzésének a szelepsapkába épített érzékelő. Felszerelése egyszerű, szakértelmet nem igényel, a hagyományos szelepsapka helyére kell csavarni. Ha a nyomás nem megfelelő az abroncsban, a szelepsapka tetején levő LED pirosan kezd világítani. A nyomásellenőrzéshez a jármű vezetőjének ki kell szállnia a járműből, és minden szelepsapkát szemrevételezéssel ellenőriznie kell. Ez missziós területen nem minden esetben megoldható feladat. További hátrány, hogy ha a jármű menet közben kap defektet, a járművezető csak a megállás illetve kiszállás után fog tudomást szerezni a sérült gumiabroncsról, menetközben a vezetőülésben nem kap visszajelzést róla.
Kifejlesztettek olyan szelepsapkába szerelt nyomásmérő egységet is, amelyhez tartozik egy digitális kijelzővel ellátott központi egység, amelyet a vezetőfülkében lehet elhelyezni.



















Az egyik legelterjedtebb direkt TPMS kivitel a szelepbe integrált rendszer. Ennél a típusnál a szelep, az érzékelő egység, és az áramforrás egy-egységbe van építve, és ezt kell a hagyományos szelep helyére a keréktárcsába szerelni. A szelep készülhet gumiból, ekkor alig lehet megkülönböztetni a hagyományos TPMS nélküli szeleptől. Az áramforrás egy kisméretű lithium elem, amelynek élettartama négytől tíz évig terjed, a megtett kilométerek számától függően.





Ez általában nem cserélhető, ezért ha lemerül, az egész érzékelő egységet cserélni kell, és az új egységet illeszteni a központi számítógéphez, amelyhez a mért nyomásértékek továbbítása történik.








A Continental által kifejlesztett eTIS rendszert a gumiabroncs belső felületére kell elhelyezni. Előnye, hogy kisebb a tömege, mint egy szelepbe épített TPMS rendszernek, továbbá nincs kitéve sérülés veszélynek a gumiabroncs keréktárcsára szerelésekor, az időjárás viszontagsá gai elől és a külső behatásoktól is jobban van védve, valamint bármely gumiabroncsra felszerelhető. A Continental ContiPressureCheck nevű gumiabroncs belső felületére erősíthető rendszere egyszerre 24 db gumiabroncs nyomását tudja ellenőrizni. Az érzékelők egy gumiból készült tartóban foglalnak helyet, és ezt kell az abroncs belsejére erősíteni. Táplálásukat piezoelektromos elven a jármű mozgási energiájából nyerik.

A Ford a szelepbe integrált érzékelővel rendelkező direkt TPMS rendszert szereli be autóiba. Elérhető Fiesta, Fiesta ST, B-MAX, EcoSport, Focus, Focus ST, Focus RS, C-MAX, Tourneo Connect, Kuga, Mondeo, Vignale, S-MAX, Galaxy, Tourneo Custom, Mustang, Fiesta Van, Transit, Transit Connect, Transit Custom, Transit Minibus modelleken.

A vezetőt segítő funkcióként a gépkocsi gumiabroncsnyomás-felügyelő rendszerrel van felszerelve. Figyelmeztető lámpa világít, ha van olyan gumiabroncs, amelyben jelentősen alacsonyabb a nyomás. Ha világít az alacsony gumiabroncsnyomásra figyelmeztető lámpa, az első biztonságos lehetőségnél állítsa meg a járművet, ellenőrizze a gumiabroncsokat, és fújja fel azokat az előírt nyomásra.


Az alacsony nyomású gumiabroncsokon történő haladás lehetséges következményei:
- A gumiabroncsok túlmelegednek.
- A gumiabroncsok meghibásodnak.
- Csökken a tüzelőanyag-felhasználás hatásfoka.
- Csökken a gumiabroncs élettartama.
- Rontja a jármű kezelhetőségét és növeli a fékutat.
A rendszer nem képes kiváltani a gumiabroncsok megfelelő karbantartását. Az előírt gumiabroncsnyomást akkor is fenn kell tartani, ha nem világít az alacsony gumiabroncsnyomásra figyelmeztető lámpa.
A gumiabroncsnyomás-felügyelő rendszer működési hibára figyelmeztető lámpával is rendelkezik, amely jelzi, ha a rendszer nem működik megfelelően. A működési hibára figyelmeztető lámpa és az alacsony gumiabroncsnyomásra figyelmeztető lámpa egymással összefüggésben működik. Ha a rendszer működési hibát észlel, a figyelmeztető lámpa körülbelül egy percig villog, majd folyamatosan világít. Ez a jelzéssorozat a gyújtás bekapcsolásakor minden alkalommal megismétlődik, amíg a működési hiba fennáll. A rendszer olyan hibát észlelt, ami szervizelést igényel.
























Ha a működési hibára figyelmeztető lámpa világít, akkor előfordulhat, hogy a rendszer nem képes észlelni vagy jelezni az alacsony gumiabroncsnyomást. Működési hiba többféle okból jelentkezhet – például olyan csereabroncs vagy kerék felszerelése miatt, amely gátolja a rendszer megfelelő működését. A jármű egy vagy több gumiabroncsának vagy kerekének cseréje után mindig ellenőrizze, hogy nincs-e a gumiabroncsnyomás-felügyelő rendszer üzemzavarára utaló jelzés. Ellenőrizze, hogy az új gumiabroncsok vagy kerekek lehetővé teszik-e a rendszer megfelelő működésének folytatását.

A gumiabroncsnyomás-felügyelő rendszer alaphelyzetbe állításának eljárása:

A rendszert alaphelyzetbe kell állítania minden egyes kerékcsere után, valamint a gumiabroncsok nyomásának beállítását követően. A gépkocsi terhelhetőségének biztosítása érdekében az első gumiabroncsokban más nyomásérték szükséges, mint a hátsó gumiabroncsokban. A rendszer az első abroncsok esetében más nyomásértéknél kapcsolja be a figyelmeztető lámpát, mint a hátsó abroncsok esetében. A gumiabroncsokat időközönként át kell szerelni másik tengelyre az egyenletes teljesítmény és a hosszabb élettartam érdekében. A rendszernek tudnia kell, hogy mikor helyezték át gumiabroncsokat ahhoz, hogy meghatározhassa, mely abroncsok vannak az első, és melyek a hátsó tengelyen. Ezen információ birtokában a rendszer képes megfelelően észlelni és jelezni az alacsony abroncsnyomást. A rendszer alaphelyzetbe történő beállítását a fedélzeti computeren keresztül végezhetjük el.



Ez valóban mind szép, jó és hasznos, nem véletlenül vált szériatartozékká ez a korábban még csak extraként rendelhető biztonsági rendszer. Az ABS, ESP után a TPMS is a mindennapi autózás részévé válik az új autók tulajdonosainak az életében. Azonban amíg a blokkolásgátló és az elektromos stabilitás kontroll nem igényel különösebb törődést, addig a TPMS igen, sőt időnként pénzbeli ráfordítást is megkövetel. A direkt szenzorokkal szerelt TPMS esetében a következő gondok adódhatnak. Számos autómárka gyári nyomásszenzorai egybe vannak építve a szeleppel. A nonstopgumi.hu tapasztalatai alapján elmondható, hogy ezek a szenzorok a tervezetthez képest rövidebb időt bírnak ki. A téli és nyári gumi cserénél ugyanis rendszeresen fedeznek fel korróziót a felni és a szelep találkozásánál. A szenzorok további hátránya, hogy bizonyos időközönként cserélni kell a tömítésért felelős alkatrészeket. Egy korrodált szelep esetében sokszor nem lehet megoldani a tömítés cseréjét. Ilyenkor a teljes szelepet cserélni kell, azonban mivel az fixen egybe van építve a szenzorral, ezért új szenzorra van szükség. Ez autómárkától függően akár 15-20 ezer forintba is kerülhet. Ilyenkor csak reménykedhetünk, hogy ne kelljen több darabot kicserélni. Bosszantó a dolog, hiszen a szenzor hibátlan, mégis kuka az egész egység a szelep miatt.
Végezetül pedig fontos megemlíteni, hogy 2015 júniusától a műszaki vizsgákon is ellenőrzik a TPMS szenzorok működését. Abban az esetben, ha 20 százalékos guminyomás csökkenésnél nem jelez a rendszer, akkor elméletileg sikertelen a vizsga.

Felhasznált irodalom:

1. www.autogumibolt.hu
2. Ford kezelési útmutatók
3. www.autonavigator.hu
4. www.ford.hu
5. Végh Róbert László – Palkovics András: Gumiabroncs nyomásellenőrzése

 
 
  Kapcsolódó linkek
· Cikk keresés: Info
· Írta: Lala


A legolvasottabb cikk ebben a rovatban: Info:
Minden, amit a Focus II-rol tudni akartál


  Cikk értékelése
Átlagolt érték: 5
Szavazat: 1


Értékeld ezt a cikket:

Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz


  Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat

Kapcsolódó rovatok

Info

"TPMS (Tire Pressure Monitoring System )- keréknyomás érzékelő rendszer." | Belépés/Regisztráció | 1 megjegyzés | Vita keresése
Minden megjegyzés a szerzők tulajdona. A megjegyzések tartalmáért felelősséget nem vállalunk.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj!

Re: TPMS (Tire Pressure Monitoring System )- keréknyomás érzékelő rendszer. (Értékelés: 1)
Szerző: radical Dátum: 2016. november 08. kedd, 14:57
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
Még azért érdemes annyit megjegyezni, hogy kétféle verzió van ezekből 433Mhz-es ami EU és 315MHz-es ami többnyire US területeken van használatban. Nem kompatibilisek egymással, ha valaki ebayről akar jobb áron rendelni akkor jó ha erre odafigyel.



Oldalkészítés: 0.12 másodperc