Üdvözöl a(z) Magyar Ford Focus Klub
Címlap  ·  Saját beállítások  ·  Letöltések  ·  Fórum 2017.06.27. 03:56:04 

  Főmenü
 Hírek, cikkek :
 Címlap
 Régebbi cikkek, írások
 Keresés

 Tagok :
 Új tagoknak
 Klubtagoknak (zártkörű)
 Tagok listája
 Saját beállítások
 Üzenetek

 Közösség :
 Fórum
 Észrevétel küldése
 Hasznos linkek
 Fotóalbum
 Online bolt
 Apróhirdetés
 Letöltések
 Rendszámkereső
 Userbar generátor
 Alkatrészkereső

 Adatok :
 Klubtérkép
 Top 10

  Hirdetés

  Felhasználók
Üdvözlet, Vendég
Felhasználónév
Jelszó
(Regisztráció)
Felhasználók:
Legutóbbi: gargyak
Mai: 0
Tegnapi: 6
Összesen: 23088
Látogatók:
Vendégek: 206
Tagok: 0
Összesen: 206


  Focus II. tolatóradar utólag
Írta: Lala
Barkács A következő írás Masu kolléga tollából származik:

Már régebb óta fontolgattam a tolatóradar beszerelését az autóba. Egy kínai webáruházban találtam is több féle verziót, én egy 3 eFt-sat (szállítással) választottam, aminek van kijelzője is.
Előzmény: Mivel drágának találtam amiket itthon lehet kapni, ezért arra gondoltam építek egy saját tolatóradart. Arduino és hozzá való kiegészítőkkel. Aztán elvetettem ezt a gondolatot mert az alkatrészek is többe kerültek volna mint amennyibe ez a megrendelt kompletten. Mellesleg pont a szenzorok keresése közben akadtam a megvásárolt kütyüre, ugyanis az Arduinóhoz kapható távolságmérők nem tűntek por és eső állóknak. De hogyan is kell ezt kialakítani, hogy jó legyen?




Jó 3 hét alatt meg is érkezett. Első nekifutásra teszteltem a készüléket, hogy egyáltalán működik e. Ehhez egy használt akkumulátor biztosította az energiát. A tapasztalat az volt, hogy megfelelően, és hangosan teszi a dolgát. Közben az is kiderült, hogy a kijelző házában a kijelzőt meg lehet fordítani. Ez azért érdekes, mert a kijelző nem csak bal-jobb irányt jelzi, hanem a közelebbi távolságát is méterben. A terv az, hogy a középső tükör fölé kerülne a kijelző, viszont ott fejjel lefelé lenne, ezért érdekes, hogy meg lehet fordítani.

A szenzorok beszerelése:

A lökhárító tanulmányozása során arra jutottam, hogy azt leszerelni felesleges mert a kocsi alá feküdve jól szerelhető. Mellesleg az is kiderült, hogy a gyártó megjelölte a gyári szenzorok helyét. Ebben az okozta a problémát, hogy hogyan jelölöm meg ezt a külső felületen. Ötletek : 1 – készítek egy nagy C alakú drót jelölőt, amivel és egy segítséggel át jelöljük a megfelelő helyeket, 2 – van egy kábel detektorom, annak segítségével keresnénk meg a megfelelő pontokat, 3 – egy mágnes pár segítségével jelölök, 4 – egy forró szöggel átlyukasztom a megfelelő helyeken. Végül a mágneses jelölés mellet döntöttem, mert ez egyszerű és egyedül is kivitelezhető. Még szerencse, hogy a régi megpusztult számítógép HDD-ből kimentettem azokat az erős mágneseket.



Közben ellenőriztem a tolató lámpa kábelét, mert a radar központi egységét arról kell megtáplálni 12V-al. A fekete (test) és a zöld-barna (a 12V ha világít a tolató lámpa).
A központi egységet a csomagtár jobb oldalán a kárpit alatt lehet elhelyezni. Ehhez viszont a kárpitot le kellet bontani. Tartottam tőle, hogy bonyolult lesz vagy el török néhány bolhát, de végül kiderült, hogy eléggé egyszerűen és jól szerelhető a dolog. Először azt a műanyagot csavaroztam le ami a kalaptartót tartja. 2 db torx csavart kellet kivenni. Aztán a csomagtartó alsó peremén végigfutó műanyagot lazítottam meg (elég meglazítani felesleges teljesen levenni. Ehhez a jobb oldali két bordázott műanyag dugót kellet kihúzni. Utána a kettő közötti műanyag lapot kellet kipattintani. Ha ezzel megvan az ember, akkor a filc kárpitot fel lehet hajtani, és előbukkan a kábelkorbács és a radar központi egységének helye. A szigetelőszalagot levéve, elérhető lett a lámpához menő vezeték. Ezeket megblankoltam, és hozzájuk forrasztottam az egységhez adott tápkábelt. Ügyeltem arra, hogy a blankolás legalább 1 cm távolságra legyen egymástól, hogy amikor a szigetelem, akkor se tudjon még véletlenül sem rövidzárat okozni.




Az átjelölés után még méricskéltem egy kicsit. A középső két szenzor 48 cm –van egymástól. A két-két szélső szenzor pedig 40-40 cm –re a középsőktől.  Ez körülbelül a csomagtér ajtó széleivel, és a rendszamtábla széleivel egyvonalban vannak. Hogy vízszintesen egyvonalba kerüljenek, a lökhárítón lévő hullámtól számítva 6 cm  magasaggba helyeztem a furatközéppontot. A radarhoz mellékeltek egy lyukfúrót. Ezzel először egy próbafúrást végeztem egy műanyag lapon. Jól működik, de a szenzor beletéve egy kicsit nagyobb mint amire számítottam (Nem lötyög benne, de szorulhatna jobban is). A furatok elkészítése után a szenzorokat könnyedén be lehetett tenni a helyükre. A szenzorok oldalán 4db szilikon csík fut végig, ettől szorul meg a furatban. A kábelek elvezetése és rögzítése nem volt probléma. Az átvezetéshez közel a kasznihoz is rögzítettem a négy kábelt együtt.



A gumi átvezetőn lévő lyuk átmérője olyan kicsi, hogy abba a plusz négy kábel semmiféleképp nem férne bele. Ezért a szigetelő szalagot lebontottam róla, majd a közepét szét vágtam, hogy át lehessen fűzni a kábeleket. A vágás végére lyukat vágtam, hogy ne tudjon tovább hasadni.  Elkészülés után újra szigetelő szalagoztam, majd vissza pattintottam a helyére. Ha valakinek van megfelelő csatlakozója, használhatja az ott lévő gyári csatlakozókat (gondolom a gyári szenzoroknak alakították ki). Ha jól láttam ez csak 5 kábelnek ad lehetőséget.



A kijelzőt a középső tükör fölé terveztem elhelyezni. Ott mindig a látótérben van bármelyik tükörből tolatok, és a hangja is halható ha esetleg teljesen hátra fordulva tolatok. Ez az elhelyezés azért is tűnt jó választásnak, mert hátsó utasvilágítás kialakításakor már lett egy kábel hátra húzva a tetőkárpit alatt. Így nem kellet megbontanom jelentősen a burkolatot a kábel elvezetéséhez. Elől a szélvédőnél könnyedén át lehetett fűzni kábelt az első lámpához. Innen egy 220 V-os tömör rézkábel segítségével húztam át a hátsó lámpatesthez a vezetéket. Ennek van elég tartása ahhoz, hogy átvezethető legyen a két lámpatest helye között. Próbáltam kábelbehúzót használni, de az túl hajlékony volt, ezért a tető kárpit alatt minden felé kanyarodott, csak arra nem amerre szerettem volna. A hátsó utastérlámpa helyétől már megint könnyű volt a rézdróttal átfűzni a jobb C oszlop felé. Mikor a kábelt végig vezettem, behúztam még egy plusz zsineget. Ezzel az esetleges újabb kábelbehúzás már könnyedén menni fog..



A kábel a helyére került, és a kárpit valamint a műanyag elemeket is helyükre pattintottam. Igaz nem voltam eléggé figyelmes és ezért a csomagtérnél csak második nekifutásra sikerült (a sorrend).
A kijelző rögzítéséhez is adtak kétoldalas ragasztót. Sajnos az én autómba lévő kárpit olyan filces jellegű. Bojhos a felülete, ezért másnap reggelre már a kábelen lógott, mert elengedte a ragasztást. Ezért kicsit törtem a fejem hogyan tudnám rögzíteni. Első próbálkozásként folyékony ragasztóból 2 pötty – nem megfelelő. Borotvával a bojhok letakarítása a megfelelő helyen – a felület szövet szerű lett, de a kétoldalas ragasztó továbbra sem tartja meg a kijelzőt. Drótszálból egy csiptető készítése amivel a kárpit széléhez erősíthető. Ez bevált.



A kijelző burkolatát ismét szétszedtem, majd 2 lyukat fúrtam bele. Acél drótszálból egy visszahajtott szárú U betű formát hajtogattam. Vékonyabb drótszál is elég lett volna, de ez volt itthon. A kijelző panelére egy ki
s szigetelést tettem, ha esetleg a drótszál végei beljebb csúsznak a kelleténél, akkor nehogy zárlatot okozzanak. Összeszereltem, és azóta stabilan ott van a középső tükör felett középen.



További képek az albumban.





 
 
  Kapcsolódó linkek
· Cikk keresés: Barkács
· Írta: Lala


A legolvasottabb cikk ebben a rovatban: Barkács:
Alapjárati szabályzó tisztítása


  Cikk értékelése
Átlagolt érték: 0
Szavazat: 0

Értékeld ezt a cikket:

Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz


  Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat

Kapcsolódó rovatok

Barkács

"Focus II. tolatóradar utólag" | Belépés/Regisztráció | 1 megjegyzés | Vita keresése
Minden megjegyzés a szerzők tulajdona. A megjegyzések tartalmáért felelősséget nem vállalunk.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj!

Re: Focus II. tolatóradar utólag (Értékelés: 1)
Szerző: lacko13 Dátum: 2017. június 12. hétfő, 21:26
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
Ügyes vagy! Gratulálok!



Oldalkészítés: 0.08 másodperc