Üdvözöl a(z) Magyar Ford Focus Klub
Címlap  ·  Saját beállítások  ·  Letöltések  ·  Fórum 2022.01.17. 21:20:03 

  Főmenü
 Hírek, cikkek :
 Címlap
 Régebbi cikkek, írások
 Keresés

 Tagok :
 Új tagoknak
 Klubtagoknak (zártkörű)
 Tagok listája
 Saját beállítások
 Üzenetek

 Közösség :
 Fórum
 Észrevétel küldése
 Hasznos linkek
 Fotóalbum
 Online bolt
 Apróhirdetés
 Letöltések
 Rendszámkereső
 Userbar generátor

 Adatok :
 Klubtérkép
 Top 10

  Hirdetés

  Felhasználók
Üdvözlet, Vendég
Felhasználónév
Jelszó
(Regisztráció)
Felhasználók:
Legutóbbi: lala1lala
Mai: 3
Tegnapi: 0
Összesen: 26362
Látogatók:
Vendégek: 231
Tagok: 1
Összesen: 232

Jelen lévő tagok:
01: hzsolt21


  Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják!
Írta: AndrewBoy
Info Lala küldte "
Néhány éve még úgy tunt hogy a turbós benzinmotorok, napja végleg leáldozott, s hosszabb távon legfeljebb a sportautókban élhetnek túl. A nagy márkák most mégis szinte egymást túllicitálva mutatják be újabb és újabb, kis feltöltos benzineseiket, s a technikás 1,2-esek, 1,4-esek megjelenésével egy idoben szinte mindenki azt harsogja: ez a jövo. Vége a „nagy" szívó benzinesek korának, sot néhány gyártó szerint éveken belül, akár egyetlen 1,4-es négyhengeressel, pusztán a töltonyomás változtatásával lefedheto a teljes, 80-90-tol 200-220 lóeroig terjedo benzinmotoros paletta. Azaz lényegében: a sorozatgyártásban viszlát mindenkinek 1,6 litertol felfelé!


Mivel pont ma ismét megnyitották a kisebb fajta háborúkat látott Dísel vs benzines topicot, elérkezett az ido egy igazán szakmai alapokon nyugvó írás publikálásra. Ha a vitát nem is tudja eldönteni, azért néhány tényt és jövoben trendet tartalmaz, és ismét csak azt bizonyítja, hogy a technikai fejlodésben nem kizárólag annak van igaza, aki hangosabban mondja.

Néhány éve még úgy tunt hogy a turbós benzinmotorok, napja végleg leáldozott, s hosszabb távon legfeljebb a sportautókban élhetnek túl. A nagy márkák most mégis szinte egymást túllicitálva mutatják be újabb és újabb, kis feltöltos benzineseiket, s a technikás 1,2-esek, 1,4-esek megjelenésével egy idoben szinte mindenki azt harsogja: ez a jövo. Vége a „nagy" szívó benzinesek korának, sot néhány gyártó szerint éveken belül, akár egyetlen 1,4-es négyhengeressel, pusztán a töltonyomás változtatásával lefedheto a teljes, 80-90-tol 200-220 lóeroig terjedo benzinmotoros paletta. Azaz lényegében: a sorozatgyártásban viszlát mindenkinek 1,6 litertol felfelé! A tendencia valóban ez, s nem is véletlenül. A szigorodó szén-dioxid-kibocsátási eloírások csak csökkeno fogyasztással tarthatók, vagyis azonos teljesítmény mellett javítani kell a motorok hatásfokát. Ehhez két dolog kell: csökkentett energiaveszteségek, és jobb minoségu égés.
Általános szabály, hogy a belso veszteségek arányosak a motormérettel. Minél nagyobbak egy eroforrás alkatrészei, annál jelentosebbek a muködés közbeni belso tömegerok, és súrlódások okozta veszteségek is, hiszen a dugattyúk, szelepek, vezérmutengelyek, csapágyak mozgatásához szükséges energia a méretükkel arányosan no. Jól példázza ezt a különbözo méretu mai motorok alapjárati fogyasztása is, amikor a gép csakannyi üzemanyagot kap, hogy éppen le ne álljon. Ilyenkor egy átlagos 3,0 literes szívó benzines 1,5 litert is benyakal óránként, miköz­ben az 1,4-esek jellemzoen alig 0,7-0,9 l/órát produkálnak. Vagyis a kisebb eroforrás azonos igénybevétel mellett eleve gazdaságosabb, pláne az, ha még a hengerszáma is kevesebb. A filigránabb belso alkatrészek mellett a kisebb hengerfelületek is elonyösek, hiszen ezeken keresztül kevesebb ho távozik a hutokörbe, így az elégetett üzemanyag energiái jobb hatásfokkal fordíthatók a fotengely forgatására s végso soron az autó mozgatására. A kisebb hengerekben kisebbek a gázcsere okozta úgynevezett pumpálási veszteségek is, vagyis kevesebb energiába kerül a friss töltet égés­terekbe juttatása, és az égéstermékek kipufogása is. Ez utóbbi veszteségfajta még tovább csökkentheto, ha a töltetet nem a motornak kell beszívnia, hanem valamilyen feltölto nyomja bele. Az égési hatásfok pedig annál jobb, minél kisebb méretu, és ezzel együtt minél nagyobb felületu cseppekben érkezik az üzemanyagpermet. Az utóbbira a legjobb megoldás a közvetlen benzinbefecskendezés, az elérheto legnagyobb nyomással. A ma 120-150 bárral muködo direktbefecskendezok jellemzoen hengerenként legalább hat-hét fúvókalyukon át porlasztanak, a szívórendszer kialakítása pedig eleve enyhe örvénylésbe hozza a friss le­vegotöltetet, így a keveredés olyan tökéletes, hogy az ilyen motorok többsége legalább korlátozott fordulatszám-tartományban, a szokásosnál szegényebb benzin-levego keverési aránnyal, réteges (a gyertya közelében surubb, távolabb ritkább) töltéssel muködhet.

Ez további fogyasztáscsökkenést és emissziójavulást hoz. Fontos elony, hogy a feltöltéssel jelentosen növelheto a motorok forgatónyomatéka, így a fordulatszám és a nyomaték szorzataként eloálló teljesítmény nem a fordulat emelésétol (mint például a ver­senymotoroknál), hanem a nyomatéktöbblettol növekszik. Ennek hatására hosszabb váltóáttételek használhatók, azaz változatlan utazósebesség és azonos leadott motorteljesítmény mellett csökken a fordulatszám, ezzel pedig a zaj.

Sot a lassabban forgó fotengely miatt - a beszívott légmennyiség visszaesésével arányosan kevesebb a károsanyag-kibocsátás is. A hatásfokot javítandó ma már szinte kötelezo tartozék a motorba jutó levego, feltöltoi homérsékletnövekedését csökkento s ezzel a hatásfokot tovább javító köztes huto (intercooler), valamint a vezérmutengelyek állásszögének módosításával a szelepnyitási ido­ket - de foleg a szelepek együttes nyitvatartásának idejét, az összenyitást - a terhelés és a fordulatszám függvényében folyamatosan szabályozó változó vezérlés is. A hengerenként! négy szelep természetes, az acélöntvény motorblokk (szinte minden gyártó ezt használja) pedig a feltöltés miatt a forgattyús mechanizmusra nehezedo többletteher okán szükséges.


A kis feltöltos benzinmotorok fejlesztésében a BMW és a Peugeot-Citroén (PSA) számít úttöronek: az o 150 és 175 lóeros kivitelben is készített közös turbós 1,6-osuk mutatkozott be a legkorábban, 0,8 és 1,0 bar közötti töltonyomással. A méretcsökkentési (downsizing) technikát azonban a Volkswagen fejlesztette tökélyre, hiszen a tavaly debütált 1.4 TSI-sorozat csúcsgépében kompresszor és turbó dolgozik együtt úgy, hogy alacsony fordulaton csak a jobb hatásfokú kompresszor, fent pedig kizárólag a turbó tölt. A közbenso tartományban együtt dolgoznak, s az egyes töltoket bonyolult számítógépes mágnesszelepsor kapcsolja a szívórendszerbe; közös nyomásuk elérheti a 2,5 bárt. A 140 és 170 ló­erovel is kínált 1.4 TSI mellé idén érkezik a csak turbós 122 lóeros kivitel, egyetlen 1,5 baros csúcsnyomású turbóval. A Fiat az új Bravóban mutatta be 120 és 150 lóeros 1,4-esét, az Opel 180 lovas 1,6-osa szintén idén érkezett, s hamarosan piacon a Renault fix vezérlési ideju, egy vezértengelyes 1,2-ese is, vízhutéses turbóval, 100 lóerovel.
Egyelore ennyi, de a fejlesztés gozerovel folyik. Már hallani a Volkswagen 1,2-es turbós háromhengeresérol, a Fiat pedig kéthengeres feltöltost ígér az új 500-asba

Az alábbi táblázatban jól összehasonlítható a jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint a gyátók ma milyen turbós benzinmotorokkal rendelkeznek.
TÁBLÁZAT

Bár a Ford még konkrétan nem szerepel ezen a listán, ám nemrégi hírek szerint ok is dolgoznak kisköbcentis turbós benzines eroforrásokon, amik a jövo Focusait és Mondeóit is hajtani fogják.

"
 
 
  Kapcsolódó linkek
· Cikk keresés: Info
· Írta: AndrewBoy


A legolvasottabb cikk ebben a rovatban: Info:
Minden, amit a Focus II-rol tudni akartál


  Cikk értékelése
Átlagolt érték: 5
Szavazat: 1


Értékeld ezt a cikket:

Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz


  Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat

"Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják!" | Belépés/Regisztráció | 10 Megjegyzés | Vita keresése
Minden megjegyzés a szerzők tulajdona. A megjegyzések tartalmáért felelősséget nem vállalunk.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj!

Re: Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják! (Értékelés: 1)
Szerző: sidoz Dátum: 2007. szeptember 13. csütörtök, 12:44
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
A cikk valóban jó, a kiegészítés a dízelekről is. Az Autó2 szeptemberi számában olvasható teljes egészében, táblázattal, a képekkel és azok magyarázatával együtt.



Re: Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják! (Értékelés: 1)
Szerző: otvoslajos Dátum: 2007. szeptember 14. péntek, 12:33
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
Éppen nagyon aktuális volt, ezért került fel.


]


Re: Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják! (Értékelés: 1)
Szerző: KisST Dátum: 2007. szeptember 13. csütörtök, 15:32
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
Felmerült pár kérdés bennem. Miért nem cserélte le azonnal mindenki a meglévő autóját 1.4-es 140 v. 170 lovas kis benzinesekre, amikor azok megjelentek? Nem lehet, hogy esetleg drágák? Mikor spórolod vissza az árkülönbözetet az 1l-ekkel? A teljesítményadó bevezetése után kit érdekel még a ccm? Mennyi egy turbó élettartalma? Nem kényes egy picit? Nem javítják drágán? Mennyit bírhat magas nyomáson egy motor?



Re: Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják! (Értékelés: 1)
Szerző: otvoslajos Dátum: 2007. szeptember 14. péntek, 12:38
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
Részben jó a megközelítésed szerintem. Miért is? Például amiért nem szaladt anno rögtön mindenki TDCi-t venni. Mikor 2003-ban vettem az első Focusomat kerek 1 millával volt drágább az 1.8 TDCi mint a 2 lityis benyás. Mivel friss fejlesztés volt és nem volt elterjedve. Ez most igaz a turbós benzinesekre is. Ha elterjednek egyre olcsóbbak lesznek. A benzines turbó élettartama fokokkal jobb, mint a dízeleké, mivel a gázok jóval tisztábbak. A turbós motorok szerkezetét megerősítik, a teljesítmény függvényében. A változás, pedig így is úgy is megállíthatatlan.


]


Re: Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják! (Értékelés: 1)
Szerző: percy Dátum: 2007. szeptember 07. péntek, 01:04
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése) http://www.percy.hu/index5.html
Szépen összeszedted a tényeket Lala, gratula! A véleményedre ellenben kiváncsi lennék, mert sejtetni véltél valamiféle konklúziót, de ez az írásodból nem derült ki a számomra....



Re: Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják! (Értékelés: 1)
Szerző: merQree Dátum: 2007. szeptember 07. péntek, 13:38
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése) http://www.zbarkoczi.eu
Nagyon jó írás, szépen összeszedett. Egy turbó előállítása költsége érzésem szerint magasabb, mint egy nagyobb lökettérfogatú motor gyártásáé. Ha nem így van, én mondtam, hogy szerintem.



Re: Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják! (Értékelés: 1)
Szerző: dilide Dátum: 2007. szeptember 07. péntek, 14:29
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
És az élettartam hogy fog kinézni? 200k után kuka? Bakker, az USA-ba kell költözni egy normális lökkettérfogatú motorért?



Re: Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják! (Értékelés: 1)
Szerző: otvoslajos Dátum: 2007. szeptember 07. péntek, 21:53
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
Ami a cikkből kimaradt, a különböző személyes vélemények elkerülése miatt: Mi van a dízelekkel? A gázolajos motorokra a benzinesekhez hasonlóan igaz, hogy hatásfokuk méretcsökkentéssel és feltöltéssel jelentősen javítható. A BMW dízelmotorjainak fejlesztését évtizedeken át irányító dr. Anisits Ferenc szerint a ma 80-90 lóerő körüli literteljesítmény a tartósság jelentős romlása nélkül fokozható akár 120 LE/literig, azaz nem utópia a 240-250 lóerős 2,0 literes dízelmotor vagy a 190 lovas 1,6-os. Annak, hogy az autóipar mégis inkább a benzinesekben látja a jövőt, több oka is van: egyrészt a benzinmotorok még feltöltéssel, közvetlen befecskendezéssel és változó vezérléssel is olcsóbban gyárthatók, mint a turbós, közös csöves befecskendezésű dízelek, másrészt a kompressziógyújtású motorok teljesítménysűrűségének növelésével jelentősen megemelkedik koromkibocsátásuk, kipufogógázaikban pedig felszaporodnak a nitrózus összetevők. A rákkeltő korom kiszűréséhez drága részecskeszűrőkre, a savas esőket okozó nitrogén-oxidok kezeléséhez pedig még drágább redukciós katalizátorokra van szükség. A megemelkedett koromtartalom ráadásul hatásfokrontó lerakódásokat okozhat a turbókban. Azaz úgy tűnik, hosszú távon mindenképpen a benzineseké a pálya.



Re: Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják! (Értékelés: 1)
Szerző: sberenyi Dátum: 2007. szeptember 08. szombat, 16:40
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése) http://gaz66fanatics.mlap.hu/
Jelenleg és még a korábban gyártott motorok esetében nézzetek utánna miröl szól az egész. Maguk a blokkok nem sokat változtak, játzék a vezérléssel és a gazdaságos gyárthatósággal. Ezek a fejlesztések egyáltalán nem a vevő éredkeit nézik. A gyártónak minél kevesebb anyag felhasználása mellett kell terméket előállítania. Nézzétek meg hogy csokken a könnyűfémből készült blokkok száma és itt is inkább a nyers vas felé fordulnak. Persze mivel a nyersanyagok árai a nemzetközi piacokon kezd az egekbe szökni. Árat nem növelhetnek, mivel jön a japán és kínai dömping tehát csökkenteni kell azt amit csak lehet. A gyártosorokon egyre kevesebb ember egyre több robot dolgozik. Hogy egy turbónak nagy az előállítási költsége? vicc!!!! Vedd elő, nagynyomásó aluöntési technológia ember nem nyúl hozzá és naponta ezrével szórja ki a gép magából. utánna egy kis CNC megmunkálás és kis rész az összeszerelés. Azokat a nyereségeket ezeken a termékeken lehet visszanyerni amit máshol elveszítenek. Ráfogható, hogy új technológia meg bonyolult stb stb. Ha annyira bonyolult lenne akkor nem lehetne kisipari módszerrel javítani öket.....



Re: Dízel vs. benzines??? Avagy ahogy az autógyártók látják! (Értékelés: 1)
Szerző: LeviSM Dátum: 2008. augusztus 11. hétfő, 14:59
(Felhasználó inf. | Üzenet küldése)
hello Nekem van egy problemam. Es pedig a fogyasztas. 1 eves 11000 km lejarva, Ford Focus 2, Duratech 1,4 benzines, 80 loeros, 59 kw, 1250 kg kaszni, 10,62 literes fogyasztas 100-on. Nekem 8,7 l mondtak varosban, azon kivul 6,6 l, es sose fogyasztot tavaj ota enyire keveset. Hogyan lehetseges fogy ugyanaz az auto 1,6 benzines, 100 loeros, 1250 kg kasznival varosban 7,6 literes fogyasztasra jojon ki? Megjegyzes: ugyan abban a varosban van mindket auto, ugyan azok a szabajok a dugok es minden. Mi a hiba? Mit tegyek hogy kevesebb legyen a fogyasztas? salajean_levente@yahoo.com



Oldalkészítés: 0.19 másodperc